KamuWebshopok és az MPL megkeresés utáni felpörgés

Sok kérdés fogalmazódott meg közösségünk tagjaiban az elmúlt hetek alatt KamuWebshopok és az MPL viszonyát illetően, ezért 2024. március 24-én EPAPÍR segítségével, megkerestem a Magyar Posta Logisztika / MPL/  témában a Magyar Posta EÜGY divízióját. Feltett kérdéseimre 2024. április 22-én a 30 napos határidő napján megkaptam a választ. Miközben a válasz fogalmazása történt részükről, számos jel kezdett utalni arra, hogy üzen nekünk a Magyar Posta. Előbb egy 2024. április 9-i közleményükben oldalukon,  majd a megküldött válaszuk után, Index, Blikk és ma már Rádió1 hírekben , folyamatosan. Hatalmas köszönet a Magyar Posta igyekezetéért, hogy a KamuWebshopok téma ennyire megérintette őket és a médiában kifejtett építő hatása, a téma iránti érzékenyítéssel, még eredményesebb megelőzést hívhat életre.  Azért vannak a KamuWebshopok témának árnyalt mellék szállai,  mint a 24.hu cikkei ahol teljes egészében kibontva, meztelenre vetkőztetik magát a MPL-t és a KINAI logisztika kapcsolatát, vagy ahol közreadják, hogy egy nagyszámú kamu csomagot feladó cég, havi 20 000 csomagot is pont az MPL-el kézbesíttet a cimzettekhez. Ezen pedig még az sem változtat….na de szóljon erről a cikkünk mi is az amit mi a KamuWebshopok.hu Közösségben láttunk ebből. 

Hogyan is dőlt az a bizonyos KamuWebshopok zsák az utcára: EPAPÍR megkeresés 2024. március 24. 

Levelünkben az alábbi kérdések megválaszolását kértük és célzottan reméltük, hogy a megoldás érdekében akár, közös egyeztetéssel is, elérhető a sok átvert ember kártérítése, vagy a KamuCsomagokat átvevők panaszai alapján e feladók kontrollja majd a tömegesen panaszoltak felfüggesztése és a részükre történő kifizetések visszatartása. Aztán elfordult a folyamat abba az irányba ahol, a ki és miért nem felelős,  de a logisztikai cég (egyik sem)  semmi féle módon, viszont akit átvertek, az keresse a Rendőrséget és a Fogyasztóvédelmet.
Kimondható: séma válasz, a téma és a probléma alapos megértése nélkül, de végre legalább elindult a médiában a téma, a figyelem erősödik, van értelme a KamuWebshopok.hu Preventív közösségnek.

Kérdéseinkkel amit meg is írtunk az MPL-nek a célunk az volt, hogy elérjük a Magyar Posta felismerje a KamuWebshopok téma fontosságát, preventív módon igyekezzen együttműködni, adja ki tömeges és tömegesen panaszolt csomagot feladó cég, képviselője adatait és a végén, fogják össze a náluk panaszt tévők ügyeit. Mint a Magyarország – államilag felépített logisztikai cége- kiemelt törvényi kötelemként minden magyar webshopban 2024. március 14- től egyetemes szolgáltatásként kötelező termék: védje meg a címzettjeit. Aztán a folyamat beindult a kérdéseink hatására.


Kérdéseinkre a Magya Posta a 30 napos válaszadási határidőt békésen kimaxolva, közben a mundér védelmébe kezdett, ami érthető hiszen igen nagy számú média érdeklődést sikerült bele vonni, sok a témával foglalkozó médiának. Írt rólunk számos média, számos helyen megemlitettek bennüket KamuWebshopos témaként és egyre több jel utalt arra, hogy ez fel fog emelkedni a tájékoztatás és akár a megelőzés szintjére is. A jeleket az élet kezdte visszaigazolni és számos KamuWebshopok téma cikk jelent meg a médiában azóta is.

A Magyar Posta pedig csendben kiadott egy közleményt mint aktuális fül alatt a saját oldalán és ezt a megérkezett válaszukban igy jelölték: ” Sajnos az utóbbi időben megnövekedett az Önéhez hasonló bejelentések száma. Honlapunkon is olvasható a kapcsolódó tájékoztatás, a Magyar Posta álláspontja.  – szól a megküldött válaszlevelükben 2024. április 22-én.

A 24.hu a KamuWebshopok elleni cikkeivel felpörgeti a piacot

Számos cikket dott közre a 24.hu köztük ez  két cikk igen kiemelkedő munka az egyiket Tamásné Szabó Zsuzsanna és  Irházi János újságírók jegyzik és a „Tényleg nem lehet semmit tenni a kamucsomagok, az átverések, a ránk ömlő gagyi ellen?” címet viseli. A másik cikk pedig egy igen erőteljesen leleplező cikk, a Magyar Posta és a kínai logisztika bizniszát és más furcsaságokat célzó cikke a „Így ér össze a kínai kamuküldemény, a posta, a kazah tiszteletbeli konzul és a lélegeztetőgép-biznisz” címmel. A cikket Vitéz F. Ibolya írta.

Az első 24.hu -s cikk kibontotta, hogy egy adott kamus feladótól – FAN Courier – havi 20 000 csomagot kézbesít a Magyar Posta Logisztika – MPL a  futáraival.  A második cikk már tételesen bemutatja azt, ahogyan a Magyar Posta és a kinai logisztika egy a csomagokon jól látható feliratú cégét kiszolgáló partnereként megjelenik  a European Chinese Supply Chain Zrt. (ECSC) néven. Jó sokan jeleztétek, hogy ez a felirat olvasható sokatok számára a FAN Courier néven PAJZS logónak látszó csomagokon, de volt aki más, átverős csomagoknál is ezt látta a logisztikai kapcsolatként.

A Divány sem marad ki az átverés elleni küzdelemből

Hirtelen beindult minden fogaskerék és a divány is posztolt két cikket a témában, az elsőt április 12-én  kálmán gábor tollából „Annyi az átverős csomag, hogy már a futárcégek ki sem viszik mindet” címmel. A másodikat pedig HRDINA-BÁRÁNY ZSUZSI tollából „Így verik át most a magyarokat: ócska rongyokat kapnak a tízezres csomagokban” címmel.

Az első cikk az internetes csalásokkal foglalkozik, különösen azokkal, ahol az embereknek a várt termék helyett értéktelen tárgyakat szállítanak ki. A cikk hasznos tanácsokat ad a biztonságos online vásárláshoz, figyelmeztet az ismeretlen webshopokból történő rendelés veszélyeire és javasolja az utánvétes fizetési módok kerülését.

A második cikk a kéretlenül küldött csomagok problémáját tárgyalja, amelyeket utánvéttel próbálnak meg kifizettetni a címzettekkel. A cikk érdekes betekintést nyújt a futárszolgálatok gyakorlatába, akik egyre inkább hajlamosak visszaküldeni a gyanús csomagokat, ezzel is védelmezve a fogyasztókat.

A válasz közben megérkezik az MPL-től 2024. április 23-án

A válaszból a kérdéseimre feltett választ idézem:

A LUCKINPOST nemzetközi webáruházak küldeményeit összegyűjtő és Magyarországra beszállító logisztikai cég. A terméket feladó adataival nem rendelkezünk. A távollévők között kötött szerződést, azaz a küldeményhez kapcsolódó megrendelést, illetve dokumentációt sem látjuk, nem is láthatjuk, ezért jelen bejelentés kapcsán és a vitarendezés érdekében javasoljuk, hogy keresse meg a címzett azt a webáruházat, ahonnan megrendelte a terméket, vagy az allison.yu@cheer56.com elérhetőségen a logisztikai céget.

Az 1004, a Csomaglogisztikai Üzemünk kiemelt irányítószáma. Sajnos az utóbbi időben megnövekedett az Önéhez hasonló bejelentések száma. Honlapunkon is olvasható a kapcsolódó tájékoztatás, a Magyar Posta álláspontja: https://posta.hu/aktualitasok/a_csomagok_tartalmanak_ellenorzese_nem_a_Posta_feladata

A Magyar Posta válaszaiból kimaradt a „nagyszámú panasz” témakörének megválaszolása! Átsiklottak felette vagy kínos a kérdés? Ez igy utólag ez is meg az is lehet, de a tényen mit sem változtat: több száz Kamu küldeményt kézbesitenek ki, több százan tesznek panaszt és semmi sem történik.

Még is minek kellene egyébként történie? Következő soraink okfejtése rávilágit, a probléma sokkal kacifántosabb mint ahogyan megvilágítja a Logisztikai cég .

 ELVÁRJUK  a jóhiszeműséget a Logisztikai cégektől

Úgy tűnik, átsiklik a tényeken minden LOGISZTIKA-i cég, hogy pénzt vesznek át az ÁTVERT emberektől és azt tovább utalják a FELADÓ-nak, miközben százassával panaszkodnak az ügyfeleik!
A KamuWebshopok és az MPL levelezése, akár csak bármely más Kamu Csomagban érintett logisztikai cég esete is rávilágit, a szükséges reakciót meg kell fogalmazni a változáshoz.

A Polgári Törvénykönyv egészen pontosan fogalmaz a jóhiszeműségről és az elvárható magatartásról

1:3. § [A jóhiszeműség és tisztesség elve]

(1) A jogok gyakorlása és a kötelezettségek teljesítése során a felek a jóhiszeműség és tisztesség követelményének megfelelően kötelesek eljárni.
(2) A jóhiszeműség és tisztesség követelményét sérti az is, akinek joggyakorlása szemben áll olyan korábbi magatartásával, amelyben a másik fél okkal bízhatott.

1:4. § [Az elvárható magatartás elve. Felróhatóság]

(1) Ha e törvény eltérő követelményt nem támaszt, a polgári jogi viszonyokban úgy kell eljárni, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható.
(2) Felróható magatartására előnyök szerzése végett senki nem hivatkozhat.

Álláspontunk KamuWebshopok.hu Preventív Közösségként, az átvert emberekkel szembeni magatartásról,  a logisztikai cégek részéről

A fenti jogi alapelvek értelmében a logisztikai cég esetében felmerülhet a kérdés, hogy mennyiben felelősek a cégek a csomagok tartalmáért és a feladók magatartásáért. Az 1:3. § szerint a jogok gyakorlása és kötelezettségek teljesítése során minden félnek jóhiszeműen és tisztességesen kell eljárnia. Ez azt jelenti, hogy ha a logisztikai cég tudatában van annak, hogy egy feladó rendszeresen megtéveszti az ügyfeleket, a cégnek felelőssége lehet, hogy lépéseket tegyen ennek megakadályozására, mivel a jóhiszeműség és tisztesség követelményét sértő magatartást nem szabad támogatni.

Továbbá az 1:4. § alapján a cégnek elvárható magatartást kell tanúsítania, ami ebben az esetben azt jelentheti, hogy óvintézkedéseket kell foganatosítani az átverések megelőzése érdekében. Ez magában foglalhatja az ilyen feladókkal való szerződés felülvizsgálatát vagy megszüntetését, valamint a fogyasztók tájékoztatását a csalásokról.

Ha a logisztikai cég továbbra is átutalja a címzettek pénzét a feladónak tudván, hogy átverés történt, ez jóhiszeműség és tisztesség szempontjából kifogásolható lehet, mivel a cég ebben az esetben segít elősegíteni a csalárd magatartást.

A jogi hibák, amiket a logisztikai cég ellen felhozhatunk:

  1. Jóhiszeműség és tisztesség elve: Ha a cég tudomást szerez a csalásokról és nem tesz lépéseket a megakadályozásuk érdekében.
  2. A fogyasztók megtévesztése: Ha a cég nem tájékoztatja az ügyfeleket a feladó átverő magatartásáról.
  3. Szerződéses kötelezettségek: Ha a cég szerződéseket köt olyan feladókkal, akik ismertek csalárd tevékenységeikről, ez szintén kifogásolható lehet.

Ezek alapján pedig, minden logisztikai cégnek érdemes lehet átgondolnia üzleti gyakorlatait és intézkedéseket hozni a jóhiszeműség és tisztesség elveinek biztosítása érdekében.

Az út ami rögös de küzdeni érdemes

A megoldás tehát az, hogy összeszedünk több tucat károsultat, egyenként jogi útra visszük, GVH, Rendőrség, akár a Bíróság és megvívunk magunkért mindenkivel.
Ja, hogy ezt ki fogja elvégezni? Hát erre van a közösség ereje, ha van neki és van benne elég tenni ás megoldást elérni akaró embertárs. Ez a folyamat során ki fog derülni, de a kéepsségeink alapján mi megyünk előre. Remélem Te is jössz velünk és részese leszel ennek!

Az elmúlt 24 órában aztán felrobbant a Média: az Index és a Blikk is kiemelten reagál és adja közre a Magyar Posta közlését és megelőzést célzó tájékoztatóját. 2024. április 26-án a Rádio 1-en pedig már,  minden hírben ott a KamuWebshopok téma és a megelőzést célzó tájékoztatás.

Már csak annak kellene ott lennie közleményben ami a vízió és amit szívesen olvasnánk: ” Megelégelték a KamuWebshopok panaszos áradatát a magyar logisztikai cégek és az Adhoc.Support Fogyasztói  Érdekérvényesítő Közösség termékeként életre hívott KamuWebshopok.hu Preventív közösséggel összefogva, STOP-ot hirdettek a tömeges panaszokat okozó feladóknak. Egységesen lépnek fel az átvert emberek érdekében, ahol csak akkor továbbítják a panaszosok pénzét, ha a FELADÓ érdemben reagál, a panaszosok, tömegeinek kifogásaira.”

Azt hiszem ez lenne a mi szép napunk és hiszem, hogy ez is bekövetkezik…

GDPR cookie-hoz való hozzájárulás a Real Cookie Bannerral