Miért gáz a TEMU HUNGARY kamu profilos Affiliate-es oldala?
Képzeljük el a következő helyzetet: böngészel a Facebookon, és szembejön veled egy hirdetés, amin feltűnik egy ismeretlen, de mégis vonzóan csengő márka neve: TEMU Hungary. Mivel kíváncsi természet vagy, kattintasz a hirdetésre. Arra számítasz, hogy valami szuper ajánlatot kapsz, esetleg kedvezményt egy termékre, amit már régóta keresel. De mielőtt bármit is rendelnél, valami furcsa érzés kerít hatalmába. Valami nem stimmel.
Egy kicsit mélyebben utánanézel a dolgoknak, és gyorsan rájössz, hogy a TEMU Hungary nem is létezik.
Az egész egy átverés. Az oldalon megjelenő emberek – Natti Rojas meg a többi kedves arc – valószínűleg soha nem is léteztek. Az affiliate linkek pedig szépen a valódi TEMU oldalra irányítanak, miközben a „csali” oldalon nem valós információkat közölnek veled. Igen, ez egy elég kellemetlen szituáció. Most pedig nézzük meg, miért is gáz ez az egész. Tehát ezek uztán mindenki hátradől, média IT-sek is csak annyit mondanak: ááááá ez Affiliate…ja, de ki az a TEMU Hungary?
Kamu profilos világ: ismerős nevek, hamis arcok
Először is, nézzük meg, kik azok, akik ezeken a hirdetéseken szerepelnek. Vegyük például Natti Rojas-t. Ha rákeresel a nevükre, szinte semmi konkrét információt nem találsz róluk, hacsak nem éppen ezeken az affiliate hirdetéseken bukkannak fel. Miért baj ez? Mert ezek az emberek egyszerűen nem léteznek. Egy valós márka hirdetéseiben valós személyek szerepelnek, de itt csupán valaki által kreált „szereplők” vonzzák be a figyelmedet. Ez pedig kimeríti a megtévesztés fogalmát.
Itt jön be az igazi probléma: hitelesség hiánya. A hitelesség alapja az, hogy egy márka mögött valós személyek és valós termékek állnak. Ha ezt valami nem létező profillal próbálják eladni, az rögtön rossz érzéseket kelt. Ki akar olyan emberekre hallgatni, akik csak egy számítógépes grafika vagy egy stock fotó mögé bújva „ajánlják” a terméket? Na ugye, senki. De mégis sokan bedőlnek ennek a trükknek, mert nem néznek mögé.
Valós márkanevekkel elrejtett affiliate linkek
Most jön a lényeg: az affiliate linkek. Mi is az az affiliate link? Olyan hivatkozás, amiért valaki pénzt kap, ha rákattintanak, és azon keresztül vásárolnak valamit. Ez eddig rendben is van, hiszen sok influencer is ebből él. De itt nem az a baj, hogy affiliate linkek szerepelnek, hanem az, hogy ezeket egy nem létező márka mögé rejtik.
Tegyük fel, hogy egy olyan jól ismert márka nevében találod magad, mint mondjuk Adidas Hungary. Kattintasz, mert miért ne tennéd, Adidas jó cuccokat árul, igaz? De amikor rákattintasz, egy hamis profil vezet az oldalra, ahol affiliate linkeken keresztül irányítanak át az eredeti Adidas oldalra. Mi történik közben? Az affiliate marketingesek közvetlen pénzt kapnak, miközben téged megtévesztettek egy fiktív entitás segítségével.
Ez az egész nem más, mint egy szép nagy becsapás. Hogy miért? Mert az affiliate linkekkel pénzt keresnek rajtad úgy, hogy közben azt hiszed, valami hivatalos forrásból jutsz hozzá a kedvezményekhez. Holott semmi ilyesmiről nincs szó. Ez nemcsak erkölcsileg problémás, hanem jogi kérdéseket is felvet. Miért használhat valaki egy valós cégnévre hasonlító, de nem létező entitást arra, hogy félrevezesse az embereket?
És mi van a valódi TEMU-val?
Na, itt jön a kérdés, amit mindenkinek fel kell tennie: hol van a valódi TEMU ebben a történetben? Az affiliate kampányok célja elvileg az, hogy több vásárlót irányítsanak a valódi TEMU oldalra. De miért van szükség hamis profilokra és nem létező cégnévre? Miért nem hirdethetnek tisztességesen a saját nevük alatt?
A válasz egyszerű: mert a kamu profilos affiliate kampány sokkal könnyebben hoz pénzt. A megtévesztő kampányok gyakran hatékonyabbak, mert a felhasználók gyakran vakon bíznak a Facebook hirdetésekben, anélkül hogy ellenőriznék, kivel is állnak szemben. A valódi TEMU valószínűleg nem foglalkozik az ilyen hamis kampányokkal, amíg a bevétel érkezik. Ez persze nem mentesíti őket az erkölcsi felelősség alól.
Jogilag is problémás
És most érjünk el a jogi részig. Ha egy nem létező márka nevében kampányolnak, az jogi szempontból simán kimeríti a csalás fogalmát. Egy olyan entitás, mint a TEMU Hungary, amit hivatalosan nem jegyeztek be, nem jogosult arra, hogy hivatalos reklámkampányokat futtasson. Ez pedig már az illegális kategória. Ha valaki például Adidas Hungary-ként hirdetne, miközben semmi köze nincs az Adidas-hoz, az egyértelműen jogsértés.
Miért nehezíti ez meg a dolgot? Mert a fogyasztók téves információk alapján hozzák meg vásárlási döntéseiket, és sokan azt gondolják, hogy egy hivatalos forrásból vásárolnak, miközben valójában nem létező szereplők állnak a háttérben. A jogvédő hatóságok pedig, bármennyire is szeretnénk, nem tudnak minden egyes kamu affiliate kampányt levadászni.
Miért nem normális ez a gyakorlat?
Végső soron ez az egész azért gáz, mert a tisztességes kereskedelem és reklám alapelveivel szembemegy. Egy valós márka, ami hisz a termékeiben, nem fog kamu profilokat és nem létező vállalatokat felhasználni arra, hogy eladja a termékeit. A hitelesség és az átláthatóság hiánya mindig visszaüt. Egy jó hírű márka hosszú távon a megbízhatóságából profitál, nem abból, hogy hamis arcokkal terjeszt affiliate linkeket.
Az a tény, hogy a TEMU Hungary kampányban kamu profilok, nem létező cégnév, és megtévesztő affiliate linkek szerepelnek, egyértelműen mutatja, hogy ez nem más, mint egy átverés. Az embereket így becsapni, és közben pénzt keresni rajtuk, soha nem lesz korrekt üzleti gyakorlat.
A TEMU Hungary profil és az egész affiliate kampány egy klasszikus példa arra, hogy hogyan lehet a digitális világban megtéveszteni a fogyasztókat. Hamis profillal, nem létező cégnévvel és megtévesztő affiliate linkekkel operálni nemcsak etikailag, hanem jogilag is problémás. Az embereknek pedig tudatosabban kellene hozzáállniuk ezekhez a hirdetésekhez, és alaposan ellenőrizni, kivel is üzletelnek, mielőtt kattintanak.
Ez az egész nem más, mint egy figyelmeztetés: ne dőljünk be minden reklámnak, ami szembejön velünk a közösségi médiában.
Sajnálatosan a TEMU ügyfélszolgálata magyar nyelven ROBOT-tal fordít és nem érti a kérdéseket. Amint angolra váltottunk sem javult a helyzet, egyszerűen a korábbi levelek IP cime alapján összefűzte a több, egymástól eltérő leveleinket. A legvégén feltett kérdésünkre pedig a korbbiakban küldött „magyar robot” választ küldték, az angol levélre is ami sajnos jobban hasonlit válaszként egy kínai EU termék viccesen forditott leirására mint válaszra…
Végül is angolul az alábbiakt kérdeztük, álljon itt magyar nyelven de – bár a levelet egy indifferens vállalati email címről írtuk,a válaszuk, az előző 6 robot válasszal megegyező tartalommal jutott el hozzánk – abba a TEMU fiókba amiről ezt a megkeresést indítottuk. Vélhetőleg IP cím alapján „kiszűrtek” minket. Mit mondjak, ez is megérne néhány misét, mert ez meg jogosulatlan adatfelhasználás, egyben pedig: miért ne lehetne egy irodaháznak 1 IP-je? Ugye-ugye…és itt a folyamat már ismét az undorító és átverés kategóriába degradálódik….
” Tisztelt TEMU Ügyfélszolgálati Csapat,
A rendelkezésemre álló információk alapján szeretném felhívni a figyelmüket arra, hogy az „TEMU Hungary” név alatt futó hirdetések és profilok erősen gyanúsak. Az alábbi képernyőképeken is látható, hogy több, vélhetően hamis felhasználói profilt alkalmaznak a kampányaikhoz, mint például Natti Rojas és más hasonló profilok, amelyek sem valós közösségi jelenléttel, sem hiteles információkkal nem rendelkeznek.
Felmerül a kérdés:
Önök tényleg fizetnek ezért a reklámtevékenységért, miközben láthatóan hamis profilokat használnak fel? Ez az eljárás nemcsak etikátlan, de félrevezető is a vásárlóik számára.
Vajon valóban alaposan átvizsgálták-e ezeket a hirdetéseket, mielőtt kihelyezték őket? Szeretném egyértelművé tenni az álláspontomat: ez a profil és a kapcsolódó hirdetések nagy valószínűséggel egy átverés részei, hiszen ilyen nevű hivatalosan bejegyzett vállalkozás nincs Magyarországon.
Amennyiben mégis azt állítják, hogy ez a fiók valós és hiteles, kérem, részletesen magyarázzák meg, hogy miért szerepelnek ezek a gyanús felhasználók a kampányaikban, és hogyan igazolják a fiók legitimitását.
Várom mielőbbi visszajelzésüket ebben az ügyben.
Üdvözlettel,
Zoltan Petrasovits”
…itt tartunk most….