Hogyan bukott meg a TEMU Hungary oldal a KamuWebshopok.hu érdekérvényesítő közösség által?
Ahogy a közmondás tartja, „a látszat néha csal” vagy nem minden arany ami fénylik? Nos, a TEMU Hungary oldal tökéletes példája ennek. Kék pipával, professzionális hirdetésekkel és „influenszerekkel” felfegyverkezve próbálta magát hiteles, valódi online üzletnek feltüntetni. És mi történt? A KamuWebshopok.hu éles szemű közössége elkezdett szaglászni, és amit találtak, az mindent megváltoztatott! Szóval fogjuk a nagyítót, és bontsuk ki, hogyan hullott darabjaira ez az álcázott átverés, és miként derítettük fel a teljes kamu üzleti modellt, amit a Facebookon futtattak.
A kék pipa mítosza – Megtévesztés mesterfokon
Amikor először ráleltünk a TEMU Hungary oldalra, minden olyan hitelesnek tűnt. A kék pipával hitelesített fiók – ami azt sugallja, hogy egy hivatalos, elismert márkával van dolgunk. A pipát csakis a valódi oldalak kapják meg, ugye? Nos, nem egészen. Miután beleástuk magunkat a hirdetésekbe és a profilba, a felület mögött valami teljesen mást találtunk. De mit is?
A Natti Rojas nevű személy szerepelt a hirdetésekben, de alaposabb vizsgálat után kiderült, hogy aligha hiteles influencer, sőt, inkább egy hamis profilra utalnak a jelek. Petra Kiss neve is feltűnt, aki viszont valódi személy – nem véletlen, hogy létező YouTube és Instagram-csatornával rendelkezik, ahogy ezt a mellékelt képek is bizonyítják. Na de miért kerülne egy hiteles influencer egy csaló oldal mellé?
Petra Kiss: Tudatosan benne van a játékban?
Petra Kiss nemcsak hogy valós személy, hanem egy publikus utazási influencer, akinek hiteles csatornái vannak az Instagramon és a YouTube-on is, ahol különféle tartalmakat oszt meg az életéről. Láttuk, hogy stílusos utazási vlogokat készít, amelyben luxusutazásokról és különleges életmódról mesél. Az ő nevével kapcsolatos hirdetések is a TEMU Hungary oldalhoz köthetők. Ez viszont már nem lehet véletlen, hiszen és innen jönnek az érdekességek…(aztán később kiderül, hogy Petra Kiss NEM egyenlő egy másik, Petra keresztnevű szlovák hölggyel)
Most, kérdezd meg magadtól: Egy sikeres influencer miként kerülne kapcsolatba egy olyan oldallal, amely nem más, mint egy átverés? Nos, a válasz elég egyszerű lehet – Petra Kiss tisztában van azzal, mi történik, és vélhetőleg pénzt kereshet ebből a kamu oldalból. ( ám ha nem, akkor meg őt is átverték, azt meg ugyebár elég nehéz visszafelé kimagyarázni) Az ő neve ugyan is ott virít a TEMU Hungary hirdetéseinek hitelessé tételében, hiszen követői megbíznak benne. Az ő életstílusa, videói, mind arra utalnak, hogy nem ártatlan szemlélő, hanem aktív résztvevő. Ez nem véletlen szereplés, ez tudatos kapcsolat!
A nagy fordulat – Temu ügyfélszolgálat nyilatkozata
Természetesen nem állhattunk meg itt. Szükség volt arra, hogy a Temu hivatalos csatornái is nyilatkozzanak a helyzetről, és ezt meg is tették. Felvettük a kapcsolatot a Temu ügyfélszolgálatával, és ami ezután történt, az mindent megváltoztatott. Az alábbiakban olvasható Vivienne ügyfélszolgálatos nyilatkozata, amely gyakorlatilag megadta a végső döfést a TEMU Hungary-nek:
„Örömmel segítek! Összegzésként kijelenthetem, hogy a Temu Hungary oldal nem a miénk. Felhívtuk a figyelmét, hogy csak a hivatalos platformjainkat használják. Az Ön által küldött link hamis oldalra mutat, és felvettük a szükséges intézkedéseket!”
Ez a hivatalos kijelentés nemcsak megerősítette azt, amit már gyanítottunk, hanem bebizonyította, hogy a TEMU Hungary egyértelműen hamis, és az általa futtatott hirdetések átverésre épülnek. Igen, a kék pipa mögött egy hatalmas csalás rejtőzött, amelyet a Temu saját ügyfélszolgálata is elítélt. Ez a nyilatkozat szöges ellentéte mindannak, amit a kamu oldal sugallni próbált.
Hogyan is hasalt el az ügy amitől beindult a gépezet, avagy miként lett Petra Kiss a Temu Hungary veszte Natti Rojassal?
Ahogyan látható és ezt sokan meg sem figyelték: a két hölgy mint indifferens tűnik fel a kérdéses hirdetéseknél, mint ha látszólag márkaépítők lennének.
Az egyik hölgy valóban un. KAMU ez a Natti Rojas profilja és ez volt az első szög a Temu Hungary koporsójába: miért is hirdetné egy nagy ázsia MULTI magát 137 kedvelővel rendelkező Natti Rojas-sal? Ekkor elkezdtük scrollozni a hirdetési profil oldalát a Temu Hungary kamu Facebook csapatának és bumm….
A másik hölgyPetra Kiss pedig ott bukott el, hogy valódi profil és az EURID. EU domain regisztrációs szervezet Whois információja alapján a hölgy létező, szlovák állampolgár, magyar nyelven és mellette angolul kommunikáló személy, valós adattal.
Na ja, de van egy kis csavar, mert a Petra Korytárová név mögött egy adomaint szintén profilján jegyző..
Amikor már azt hittük, hogy itt a vége, letolva az ügy: kiderült az EURUD.EU alapján a domain név a PETRAVEL.EU nevezetesen Petra Korytárová néven van. Egy kis Googlezás és már is megleltük a hölgy profilját, benne a hivatkozott domain név. Igen ám, de a szőke hölgy a képen, a Petra Kiss néven már nem votl azonos a Petra Korytárová névhez és a név mellett a domain nevet is megjelölő személlyel…na és mi itt meg is álltunk…egy, hogy a KAMU tényén, hogy Temu Hungary egy csaló közösségi oldal, már mit sem változtat, másik, hogy ezt nyomázzék ki más médiák ráérősen, bulvárosan is… a mi ügyünk tényein ez nem változtat…
A BlueFocus csavar – A hirdetési gépezet
A következő felfedezésünk pedig nem más, mint a BlueFocus, egy ázsiai székhelyű közösségi hirdetési menedzsment cég, amely közvetlenül kapcsolódik a kamu Temu Hungary oldal hirdetéseihez. A BlueFocus a Facebookon keresztül futtatja ezeket az átverési kampányokat. Na de vajon mit gondolnak ők erről? Nem valószínű, hogy tudatlanul asszisztálnak az átveréshez.
A BlueFocus gyakran használ nagy mennyiségű adatot és globális kampányokat, hogy több száz, ha nem több ezer hasonló hirdetést futtasson. A mi kis nyomozásunk rávilágított arra, hogy a Temu Hungary esetében is ők kezelhetik a hirdetéseket, melyek látszólag teljesen legitim módon jutnak el az emberekhez – mindezt úgy, hogy valójában egy álcázott csalásról van szó. Ők vajon áldozatok, vagy aktív közreműködők? Ez már egy nagyobb kérdés.
A KamuWebshopok.hu közösség ereje – Megsemmisítő ütés
Amikor a KamuWebshopok.hu közössége először kiposztolta a TEMU Hungary-t, sokan védelmükbe vették az oldalt, hiszen a kék pipa és az ismert influencerek jelenléte azt sugallta, hogy a Temu Hungary valódi. De a közösség nem adta fel. Mélyebbre ástunk, felkutattuk a hirdetések mögött rejlő csalást, a Temu ügyfélszolgálat nyilatkozatát, és most itt vagyunk: megsemmisítettük a kamu Temu Hungary-t.
A tanulság: A kék pipa sem jelent mindig hitelességet
Mi az, amit ebből az egészből tanultunk? Az interneten minden túl szép, hogy igaz legyen ajánlat mögött rejtőzhet valami sötét. A kék pipa és a hitelesítések sem mindig jelentenek biztonságot. A Temu Hungary álcáját csakis alapos vizsgálatok és a közösségi nyomozás fedi fel. Ha valaki 40 000 Ft-os kuponokat kínál csak úgy, érdemes kétszer is meggondolni, mielőtt bárhova kattintunk.
A KamuWebshopok.hu közössége ismét diadalt aratott. Megmutattuk, hogy egy csaló oldal sem menekülhet a közösségi igazságérzet elől. A Temu Hungary kamu oldal végül lehullott a lepel, és mostantól mindenki tudja: ha túl jó ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg kamu.