csalo-webaruhaz-kamu-webshopok-kamuwebshopok-hu-4
"A digitális aréna legnagyobb csatája: Hogyan védd meg magad a több tízmilliárd forintos kamu webshop hálózat ellen?" Nem csupán egy cikk. Egy harc kiáltványa. Csaló webáruházak, kamu webshopok, átverős oldalak? A kár több tízmilliárd forint. Ennyi lopnak ki évente a hazai csaló webáruházak az emberek zsebéből – és Magyarország nem kivétel, hanem a kereszttűz középpontja. De ez nem egy újabb figyelmeztetés. Ez egy teljes védelmi rendszer ismertetése. Ez a cikk azoknak szól, akik azt hitték, hogy a ".hu domain" és a "HTTPS lakat" ikon megvédi őket. Akiknek már nem kell azt hinniük. Az Adhoc Support CIC Preventív Közössége azzal a tudással szereli fel Önt, amely az 1,03 billió dolláros globális csalási iparból megvédheted azt ami a tiéd. Tanuld meg, hogyan lehet felismerni a kamu webshopot 60 másodperc alatt. Tanuld meg, hol van az igazi védelem. De ami fontosabb: ismerj meg egy olyan közösséget, amely nem várja meg, amíg te is áldozat leszel – hanem már ma, valós időben szűri ki az online veszélyeket. Ez az útmutató nemcsak a hazai csaló webáruházak, hanem a külföldi csaló támadók ellen is védekezésre ösztönözhet. Foglalkozik az egyszerű, hazai csaló webshopokkal éppúgy, mint a külföldi csaló webshopok és fantom cégek termékei ellen. Olvasd el. Oszd meg. Csatlakozz a közösséghez. Mert a következő áldozat te lehetsz – vagy ami még nagyobb baj: a családod, barátaid! Egy megosztás a Te jócselekedeted azokért, akiket féltesz, hogy áldozatul essenek a csaló webshopoknak.

Több tízmilliárdot lopnak évente a magyar fogyasztóktól a kamu webshopok. Segítségünkkel megtanulhatod, hogyan ismerd fel egy csaló oldalt 60 másodperc alatt – és milyen lépéseket tegyél, ha már áldozat lettél. Ez nem csak egy cikk, hanem egy teljes harci útmutató a közösségi védekezéshez. Hazai és Külföldi csaló webáruházak és kamu webshopok százai szedik el a pénzünket naponta.
1,03 billió dollár. Ennyi veszett el 2024-ben az online csalások miatt világszerte. De a szám valójában még magasabb, mert sok esetben a károsultak panaszt sem tesznek sehová. Igaz a hatóságok sem állnak a helyzet magaslatán ezért marad az ,hogy felkészülünk, tanulunk és figyelünk. Ebben segítünk mi. Egy online csalás során nem a számítógépedet támadják – az agyadat.
A “sötét mintázatok” (dark patterns), a mesterséges sürgetés, az irreális árak: mindez evolúciós reflexeket trigger-ez, amelyeket évmilliók alatt kódoltak beléd. Hogy felismerd őket? Egy 60 másodperces checklist létezik – és ebben a cikkben megmutatjuk mindezt.

Amit biztosan előre elmondhatunk: A hatóságok lassúak és ez igaz rájuk világszerte. A rendőrség gyakran tehetetlen. Az EU-n kívüli cégek ellen nincs joghatóság. De egy lehetőség van: a Chargeback amit sajnos am agyar bankok, előszeretettel lesz@rnak és elutasítanak, mindenféle indokokkal. Az internetes vásárlók egyik utolsó fegyvere. Az Adhoc Support -al nem vagy egyedül.

A kamuwebshopok.hu Facebook csoport több ezer emberből áll, akik percek alatt tudnak mondani egy oldalról. Az mielottatvernek.hu “Élő Radar”. A Jogorvoslat Mátrixa pedig? Hazai cég? Békéltető Testület. EU-s cég? Európai Fogyasztói Központ. EU-n kívüli? Csatlakozz az Adhoc Support tömeges panaszhoz, ahol a közösség ereje győz.

Három szó, amely ezt az egészet összefoglal: Megelőzés. Közösség. Csatározás.

A a hazai és külföldi kamu webshopok támadásai és a “Kamu Webshop” Járvány
Több tízmilliárdot csalnak ki a zsebünkből és sokan,  vakon mennek a falnak!

Soha nem volt még ennyire aktuális a téma, mint most. Az online kereskedelem kényelmes, gyors, és látszólag végtelen választékot kínál. A koronavírus-járvány berobbantotta a piacot; a GKI Digital felmérése szerint csak 2020 tavaszán, alig másfél hónap alatt több mint 50 ezer teljesen új, tapasztalatlan vásárló jelent meg a magyar online térben. Ezzel egy időben azonban a bűnözők is “home office-ba” vonultak. Az online csalások száma és kifinomultsága azóta exponenciálisan növekszik. Ez a szám 2025-re ennek a többszöröse lett!

Hogy értsd a probléma léptékét: ez már rég nem magányos, “ügyeskedő” csalókról szól.

Ez egy iparág.

A Global Anti-Scam Alliance (GASA) jelentése szerint 2024-ben a világon elképesztő összeget, több mint 1,03 billió (ezres milliárd) dollárt veszítettek el az emberek különböző online csalások miatt. És ez alól Magyarország sem kivétel. A hazai adatok alapján 2024-ben a telefonos és online csalások több tízmilliárd forint kárt okoztak a magyar lakosságnak. Ez már nemzetgazdasági szintű probléma. A Microsoft egyik jelentése szerint az online csalások száma 2022 óta megnégyszereződött.

A legitim e-kereskedelem növekedésével párhuzamosan egy láthatatlan, “parazita gazdaság” is kiépült. Ez a bűnözői hálózat ráépül a legitim rendszerekre – a Facebook és a Google hirdetési platformjaira, az online fizetési kapukra, sőt, a futárszolgálatokra is –, de a célja nem a haszonszerzés, hanem a tiszta csalás. A pandémia felgyorsította a digitális fizetések elterjedését , ami drámaian megnövelte a kitettségünket. Az említett 50 ezer új, tapasztalatlan vásárló pedig tökéletes, védtelen célpontot biztosított az ipari méretekben dolgozó csalóknak.

Ennél a pontnál válik egyértelművé, hogy az egyéni védekezés, a “jobban odafigyelek” már nem elég. Közösségi fellépésre van szükség. Ez a cikk nemcsak egy riasztás, hanem egyben részletes útmutató és egy meghívó is. A küldetésünk, hogy felszereljünk azzal a tudással, amivel kivédheted a támadásokat, és megmutassuk azokat a platformokat, ahol valódi segítséget kaphatsz.

Ezért jött létre a mielottatvernek.hu Preventív Közösség, amelynek mottója: “Közös erővel, együtt az online átverés és kamu webshopok ellen!”. A platform mögött az Adhoc Support CIC, egy Egyesült Királyságban bejegyzett, AI-alapú közösségi érdekérvényesítő rendszer áll. Ebben a cikkben bemutatjuk a kamuwebshopok.hu és hozzá tartozó Facebook közösséget, amelyek ezen védőháló részeként működnek, és amelyekre a cikk további részeiben mint alapvető védelmi eszközökre hivatkozunk.

A Csaló Anatómiája: Hogyan Ismerj Fel Egy Kamu Webshopot 60 Másodperc Alatt?

Mielőtt a technikai részletekre térnénk, értsd meg a legfontosabbat: a csalók nem a számítógépedet, hanem az agyadat támadják. Ezt hívják “Social Engineering”-nek (társadalmi manipuláció) , vagy az EU-s szakzsargonban “sötét mintázatoknak” (dark patterns).

A csaló webáruházak egyik fő ismérve az, hogy az agyadat támadják, nem a PC-det!

Mik a csaló webáruházak legfőbb pszichológiai trükkjei?

A válasz: A támadók az evolúciósan belénk kódolt reflexekre építenek, hogy kikapcsolják a racionális gondolkodásodat.

  • Sürgetés (Scarcity & Urgency): Hamis visszaszámlálók (“Az ajánlat 2 perc 14 másodperc múlva lejár!”) vagy hamis készletinformációk (“Már csak 3 darab maradt!”).
    Ezek a trükkök a szűkösség és a veszteségtől való félelem (FOMO – Fear of Missing Out) kiaknázására szolgálnak, hogy ne legyen időd gondolkodni vagy összehasonlítani az árakat.
  • Hamis árazás és a “Minden Akciós” modell: Ha egy webshopban kivétel nélkül minden termék 70-90%-os leárazáson van, az nem egy nagyszerű üzlet, hanem egy gondosan felépített csapda. Az irreális árak a kapzsiságodra vagy a spórolási vágyadra apellálnak.
  • Kölcsönösség elve: Ez egy finomabb trükk. A csaló “ad” neked valamit, például egy azonnali, 50%-os kupont vagy egy “ingyen” ajándékot a regisztrációért cserébe. Te ezt egy gesztusnak érzed, és hajlamos leszel “viszonozni” azzal, hogy megadod az adataidat vagy a pénzedet, megbízva az oldalban.

    Csaló webáruházak, kamu webshopok: a felismerés

 Mik a kamu webshopok leggyakoribb árulkodó jelei? (A Vörös Zászló Lista)

A pszichológiai manipuláció mellett a kamu webshopok szinte mindig hagynak maguk után technikai és logikai nyomokat. Futtasd végig ezt a listát 60 másodperc alatt, és a csalások 99%-át ki fogod szűrni.

  1. Cégadatok (Impresszum) hiánya: Ez a legfontosabb vörös zászló. Minden legálisan működő webáruháznak törvényi kötelessége feltüntetni az impresszumában a cégnevét, székhelyét, adószámát és cégjegyzékszámát. Ha ez hiányzik, vagy csak egy e-mail cím van ott, az oldal illegálisan működik.
  2. Kapcsolati oldal: A “lepukkadt” kapcsolati oldal árulkodó. Ha csak egy űrlapot találsz, de se telefonszám, se valós cím, se élő ügyfélszolgálat nincs, az rendkívül gyanús.
  3. Domain név (URL): Nézz fel a böngésződ címsorába! Gyanúsak a hosszú, értelmetlen, kötőjelekkel teli domain nevek (pl. olcso-cipok-vasarlas-ma.com). Különösen veszélyes az ún. “typosquatting”, amikor egy ismert márka nevét gépelik el szándékosan (pl. olcso-nikecipok.hu helyett olcso-nlkecipok.hu).
  4. Nyelvtan és Design: A legtöbb nemzetközi csaló gépi fordítót használ. Ha a szöveg törve magyar, tele van helyesírási és nyelvhelyességi hibákkal, az intő jel. Egy különösen gyakori hiba az indokolatlanul nagy kezdőbetűk használata a szöveg közepén (pl. “Garancia És Visszaküldés Feltételei”).
  5. Irreális árak: Ahogy fentebb írtuk, ha valami túl szép, hogy igaz legyen (egy 400 ezres laptop 40 ezerért), az szinte biztosan átverés.
  6. Fizetési módok: Ez a második legfontosabb vörös zászló. Ha egy webshop kizárólag előre utalást (banki átutalást) fogad el, és nincs se utánvét, se biztonságos, ismert bankkártyás fizetési kapu (mint a SimplePay, a Barion vagy az OTP), akkor 99,9% az esélye, hogy csaló oldalon jársz. (A VI. részben elmagyarázzuk, miért.)
  7. ÁSZF és Adatvédelem: A jogi szövegek gyakran hiányosak, másoltak, vagy tele vannak magyartalan mondatokkal.

A fenti jelek (rossz nyelvtan, hiányos adatok) nem azt jelentik, hogy a csalók “bénák” vagy amatőrök lennének. Épp ellenkezőleg: ez egy tudatos stratégia része. Ez a “Churn and Burn” (kb. “Gyártsd és Égesd fel”) üzleti modell. A csalók célja a skálázhatóság és az anonimitás. Létrehoznak egy sablont (gépi fordítású szövegek, hamis árak), majd ezt száz különböző, eldobható domain néven futtatják. Mielőtt a hatóságok vagy a fogyasztóvédők le tudnák állítani az egyik oldalt, már bezárják azt (“burn”) és indítanak tíz újat (“churn”). Ezért felesleges az adott domain neveket “megtanulni”. Magát a mintázatot kell felismerned, amit ez a lista leír.

Túl bonyolultnak tűnik minden vásárlás előtt nyomozni? Nem kell egyedül csinálnod. A mielottatvernek.hu oldalon megtalálod a “Hogyan ismerd fel a webáruházas csalókat 9 pontban” című részletes útmutatót. Ha pedig egy konkrét oldalra vagy kíváncsi, írd be a nevét a https://www.facebook.com/groups/kamuwebshopok.hu/ csoportba. A több ezer tagot számláló közösség másodpercek alatt megmondja, volt-e már valakinek problémája az adott bolttal.

 “Vörös Zászló” Gyorsellenőrző Lista

Használd ezt a táblázatot “fejben” minden ismeretlen oldal esetén, mielőtt a kosárba tennél bármit is.

Funkció Vörös Zászló (Azonnal zárd be!) Gyanús Jel (Légy óvatos!) Zöld Zászló (Valószínűleg rendben)
Impresszum Nincs, vagy csak egy e-mail cím Van, de külföldi cég, nehezen beazonosítható Van magyar Kft./Bt., adószámmal, cégjegyzékszámmal
Kapcsolat Csak egy űrlap Csak egy e-mail cím Van telefonszám, e-mail, fizikai cím (akár Google Maps-en ellenőrizhető)
Árazás Minden termék 70-90% akcióban Irreálisan olcsó egy-egy termék Piaci árak, hihető akciók
Nyelvezet Gépi fordítás, súlyos hibák, nagy kezdőbetűk Apróbb elgépelések Professzionális, hibátlan magyar szöveg
Fizetés Kizárólag előre utalás Csak utánvét (lehet dropshipping) Ismert fizetési kapu (pl. Simple, Barion), kártyás fizetés, utánvét
Domain (URL) Értelmetlen, márkát elgépelő .com /.top /.xyz végződés .hu végződés (de önmagában ez nem garancia! )
Vélemények Csak 5 csillagos, kamu képekkel Nincsenek vélemények Valódi, vegyes (4-5 csillagos) vélemények, független oldalon (pl. Árukereső, Google)

A Legveszélyesebb Típusok: Esettanulmányok, Amikből Tanulnod Kell

Nem minden kamu webshop egyforma. Más a céljuk és más a veszélyességi szintjük. Lássuk a leggyakoribb típusokat.

1. Típus: Az “Álcázott Dropshipping” Csalás (A Temu/AliExpress trükk)

Mi a különbség a dropshipping és a kamu webshop között?

Fontos tisztázni: a dropshipping önmagában egy legális üzleti modell. A webshop nem tart raktárkészletet, hanem a te rendelésedet fogadja, majd továbbítja a nagykereskedőnek vagy gyártónak (gyakran Kínába), aki közvetlenül neked postázza a terméket.

A csalás ott kezdődik, ahol a webshop egyedi, minőségi magyar márkának adja ki magát, profi fotókkal és marketinggel, miközben valójában 1 dolláros, silány minőségű termékeket rendel az AliExpressről vagy a Temu-ról, és azt adja el neked 50 dollárért.

A vásárlói élmény? A legtöbb vásárló átverve érzi magát. Heteket vár a csomagra, ami aztán egyenesen Kínából érkezik, rossz minőségű, és rájön, hogy ő maga is megrendelhette volna ugyanonnan, töredékáron. A “dropshipping” szó a legtöbb pórul járt vásárló számára már a negatív, “lehúzás” szinonimája lett.

2. Típus: A “Klón” Támadás (Adathalászat)

Ez a típus sokkal veszélyesebb. A célpontja nem a pénzed, hanem a bankkártyád.

Esettanulmány: Az Aqua.hu klónozása

Egy nagy port kavart esetben a csalók nem egy új, kamu márkát építettek, hanem leklónozták, azaz pixelről pixelre lemásolták az egyik legnagyobb, megbízható magyar műszaki webshop, az Aqua.hu oldalát. A dizájn, a logók, az árak mind megegyeztek. Egyetlen apró különbség volt: az URL a böngésző címsorában. Ismerős gondolatok? Ahogyan az MBH BANK – Google csalási ügyben is lemásolták a csalók az MBH BANK weboldalát egy az egyben és az áldozatok mind azt hitték: a valódi weboldalra léptek be. Ugye, hogy emlékszel rá? Ezek a csalási módok amire nehéz elsőre felkészülni, erre edződni kell.

A cél itt nem az volt, hogy eladják a terméket. A cél az volt, hogy te eljuss a fizetési oldalig, és a megtévesztésig hasonló, de hamis fizetési felületen add meg az adataidat. A cél az volt, hogy használják az adataidat és, hogy visszaélhessnek vele!

A különbség óriási:

  • Egy sima kamu webshop csak az adott vásárlás összegét lopja el (pl. 15 ezer forintot).
  • A klón oldal viszont a személyes adataidat vagy a bankkártyád adataidat lopja el. Miután megadtad az adatokat, azok egy bűnözői adatbázisba kerülnek.
    A csalók ezután a világ bármely pontjáról vásárolhatnak a kártyáddal, amíg le nem tiltod. Ez a támadás már a digitális identitásod ellen irányul.

3. Típus: Az Egészségügyi Csalások (A “Fantom” Cégek)

Ez a leggonoszabb és legveszélyesebb kategória, amely az emberi sebezhetőségre és szégyenérzetre épít.

Esettanulmány: A Testolibidium / Testoy átverés

A csaló webáruházak számára az első, hogy fizess. A második, hogy veszítsd el az adataidat náluk. A harmadik, hogy digitálisan kezelhessék az adataidat amivel visszaélhetnek a károdra.

A kamuwebshopok.hu és a mielottatvernek.hu közössége is aktívan vizsgálja ezt a hálózatot és olvashatsz erről cikkeinkben. 

A mechanizmus tökéletesen mutatja be a “Fantom” cégek működését.

  • Hogyan működik? Agresszív hirdetésekkel célozzák meg a potenciazavarokkal küzdő férfiakat, gyors, csodás megoldást ígérve.
  • A “Fantom” anatómiája:
    1. Illegális termék: A Testolibidium forgalmazása Magyarországon illegális. Semmilyen hivatalos magyar hatósági (NNGYK/OGYÉI, a régi OGYÉI) nyilvántartásban nem szerepel. Nem gyógyszer és nem is legális étrend-kiegészítő. Egy hatóságilag bevizsgálatlan, ismeretlen eredetű “valami”.
    2. Hamis tekintély: Az oldalak mögött nincs valós cég (“Fantom Gyártó”). Hogy mégis megbízhatónak tűnjenek, valódi, megbízható intézmények neveivel élnek vissza, hamis aloldalakat hozva létre. Képesek voltak például a tatakorhaz.hu vagy a stefaniaklinika.hu domain neveket felhasználva azt a látszatot kelteni, hogy a terméket egy kórház vagy klinika ajánlja.
    3. Hamis orvosok: Az oldalakon szereplő “Dr. Kovács Mihály, urológus” és más “szakértők” képei egyszerű stock fotók, az orvosok nem léteznek.
    4. Kamu vélemények: Az oldalak tele vannak 5 csillagos értékelésekkel; feltűnő, hogy egyetlen negatív vagy akár semleges vélemény sincs.

A legnagyobb veszély :

Ez a típus már nemcsak a pénztárcádat, hanem az életedet is veszélyezteti.

  • Egészségügyi kockázat: Mivel a kapszula tartalma ismeretlen, fogalmad sincs, mit veszel be. A legrosszabb esetben a termék tartalmazhat nem feltüntetett, vényköteles gyógyszer-hatóanyagokat (pl. Szildenafil származékát) ismeretlen, veszélyes dózisban. Ez orvosi felügyelet nélkül, különösen egy meglévő szív- és érrendszeri probléma esetén, életveszélyes, akár halálos is lehet.
  • Pénzügyi kockázat: A rendelés során megadott adataidat azonnal felhasználhatják adatlopásra vagy automatikus, havi előfizetések elindítására.

A csalók szándékosan választanak olyan termékkategóriát (potenciazavar, fogyás, körömgomba), amit az áldozatok szégyellnek. Az áldozat, aki rájön az átverésre, a téma bizalmas jellege miatt kisebb eséllyel fordul orvoshoz, rendőrséghez, vagy akár a családjához. Ez a várt ön-cenzúra és a csökkentett feljelentési hajlandóság teszi ezeket a csalásokat rendkívül alacsony kockázatúvá és magas profitúvá a bűnözők számára.

Pontosan az ilyen, rejtett esetek felgöngyölítésére és a károsultak összegyűjtésére szolgál a mielottatvernek.hu “KÁROSULTAT KERESÜNK!” és a “Kérdőív tömeges panaszokhoz” funkciója, amelyek célja a közös, hatósági fellépés megszervezése.

A Legnagyobb Tévhitek, Amikre Ráfizethetsz (Tények és Mítoszok)

A csalók pontosan azért tudnak ilyen sikeresen működni, mert a fejedben élő, elavult biztonsági mítoszokra építenek. Vegyük sorra a legveszélyesebbeket.

 Tévhit: “A.hu domain biztonságos, mert magyar.”

Válasz (Tény): Hamis. A .hu domain végződés semmilyen garanciát nem jelent. A .hu domaint bármely Európai Uniós állampolgár vagy cég regisztrálhatja. A csalók ezt tudják, és előszeretettel regisztrál egy bolgár vagy szlovák cég.hu domaint, hogy magyar boltnak álcázza magát. Ne a végződést nézd, hanem az impresszumot!

 Tévhit: “Van rajta HTTPS lakat, tehát az oldal biztonságos.”

Válasz (Tény): Ez a legveszélyesebb tévhit mind közül.
A böngésző címsorában látható lakat ikon és a https:// előtag NEM jelenti azt, hogy a webshop megbízható vagy legális.

Részletek: A HTTPS (a “secure” S betű) és a lakat ikon kizárólag egy technikai dolgot jelent: azt, hogy a kapcsolat titkosított a te böngésződ és a weboldal szervere között. Ez megakadályozza, hogy például egy kávézó nyilvános wifijén valaki “lehallgassa” az adatforgalmadat.

A lakat nem azt igazolja, hogy a szerver tulajdonosa jó szándékú. A modern csalók ezt kihasználva a lakatot social engineering fegyverként használják. Tudják, hogy a felhasználók keresik a lakatot, ezért ma már ők is ingyenes SSL tanúsítványokat (pl. Let’s Encrypt) használnak, hogy megbízhatónak tűnjenek. Ironikus módon a lakat megléte ma már a sikeres csalás alapkövetelménye, mert a modern böngészők (mint a Chrome) “Nem biztonságos” felirattal büntetik az enélküli oldalakat , ami elriasztaná az áldozatokat.

Tévhit: “A Google/Facebook/TikTok nem engedne csalókat hirdetni.”

Válasz (Tény): Hamis. Bár ezek a platformok dollármilliárdokat költenek a szűrésre, a csalók mindig egy lépéssel előttük járnak. A hirdetési rendszereik nagyrészt automatizáltak. A csalók kihasználják ezt, és futószalagon tolják fel a hirdetéseket, amelyek átcsúsznak az ellenőrzésen. A Facebook Marketplace hírhedten tele van csalókkal , és a kamuwebshopok.hu közössége naponta számol be olyan esetekről, ahol feltört Facebook profilokról futtatnak kamu hirdetéseket. Ne bízz meg vakon egy hirdetésben, csak mert a hírfolyamodban látod!

A Közösség ereje: hol jelentsd a csaló webáruházakat és hol kérj segítséget?

A hatóságok óriási hátrányban vannak. A rendszerük lassú és reaktív de a bejelentés szükségessége a hatóság általi láncolat felismerést segítheti elő. Ez azt jelenti, hogy sok azonos elkövetés, sok azonos elkövető és a végén egy közös fellépés, egy hatóság által.

A hatósági listák (A “Történelmi Archívum”)

Természetesen léteznek hivatalos feketelisták, és fontos is tudni róluk:

Fogyasztóvédelem (NKFH): Működtet egy adatbázist a “jogsértő weboldalakról”.

Az oldal önmagáról ezt írja: “Az adatbázis tartalmazza azon, jogsértést elkövető webáruházakat, amelyek magatartását a Fogyasztóvédelmi Hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, vagy egy Bíróság jogerősen megállapította. Egyúttal arról is tájékoztatást nyújt, ha a webáruház együttműködő volt és teljesítette a határozatban foglaltakat. Az adatbázisban az erről szóló tájékoztatás zöld színnel látható: „A vállalkozás utólag pótolta a hiányosságokat, a határozatban foglaltakat teljesítette!” Amennyiben ez a felirat szerepel egy vállalkozásnál, a határozatban leírt jogsértéseket a cég már megszüntette, azonban jogszabályi előírások miatt a határozat ebben az esetben is 2 évig nyilvános.”

Elmondható erről a listáról ha átnézed, hogy magas arányú a jogkövető a listán akik végül korrigálják a hatóság által feltárt hibákat.

Gazdasági Versenyhivatal (GVH): Figyelmeztetéseket ad ki és van egy listája a “Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról”.

még 1x Fogyasztóvédelem (NKFH):ONLINE fogyasztóvédelmi panasz lehetősége

Fogyasztóvédelmi panasz bejelentése – online – a képre klikkelve – a  Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság hatóságnál

A probléma velük? Ezek a listák reaktívak és sok esetben a jogkövetők, de amúgy hibázók is felkerülnek rá. Mi biztos nem tennék szégyenlistára őket, de ez nem a mi feladatunk.  Az igazán notórius, mondjuk ki csaló webshop, egy jogerős bírósági vagy hatósági döntés után is,  nagy ívben tesz a hatósági szankcióval való fenyegetődzésre.

Ez a folyamat hónapokig, sőt, évekig is elhúzódhat. Mire egy oldal felkerül és marasztalják , a csalók már rég bezárták a csaló weboldalt, vagy eltakarítják a csaló hátteret és tíz másikat indítanak, akár azonos néven csak más üzemeltetővel. lásd. butor7.hu -ahol az üzemeltetők az elmúlt évben, cserélődnek, kényszertörlődnek 2018-tól, amióta él a butor7. hu -domain.  Ezek a listák hasznosak, de nem valós idejű védelemre valók. A rajta szereplők 90%-a jogkövető, csupán webkereskedelmi gyakorlat hiányában, vétett átlag 2 éven túli minden lezárt ügy.

Az élő közösségi védelem (A “Valós Idejű Pajzs”)

Itt jön a képbe a közösség ereje, ami áthidalja ezt a problémát. Ahol a hatóság lassú, ott a közösség gyors. A megbízásunk központi elemei pontosan ezt a rést töltik be.

A Frontvonal: kamuwebshopok.hu közösség | A kamu, átverős és csaló webáruházak ellen |

A cél a csaló webáruházak és a kamu webshopok, weboldalak károkozásának megelőzése, a károsultak érdemi összefogása, a közösségi összefogás létrehozása.

A KamuWebshopok.hu az Adhoc Support CIC Preventív terméke
A KamuWebshopok.hu az Adhoc Support CIC Preventív terméke

Ez a “riasztórendszer”. Egy több ezer tagot számláló közösség, ahol az emberek azonnal megosztják a gyanús oldalakat és negatív tapasztalataikat. Mielőtt vásárolsz, a leggyorsabb és leghatékonyabb dolgod, ha belépsz a csoportba és a keresőjébe beírod a webshop nevét. Ha új és gyanús, kérdezz rá. A kollektív intelligencia perceken belül válaszolni fog.

 Az Adatbázis és Tudásközpont: mielottatvernek.hu és kamuwebshopok.hu

Ezek az Adhoc Support CIC által működtetett, strukturált platformok. Míg a Facebook a gyors, strukturálatlan riasztás helye, ezek az oldalak a tudásbázist és a szervezett fellépés központját adják.

  • “Élő kamuwebshop radar” : Ide kerülnek a közösség által azonosított, jelenleg is aktív csaló oldalak. Ez az a proaktív lista, ami a hatósági oldalakról hiányzik.
  • “KÁROKOZÓK PUBLIKUSAN” : Ahol már van elegendő bizonyíték, ott név szerint is közzéteszik a beazonosított károkozókat.
  • “KÁROSULTAT KERESÜNK!” : A legfontosabb funkció. Aktívan gyűjtik az egy adott csaláshoz (mint a Testolibidium eset ) köthető áldozatokat, hogy tömeges panaszt nyújthassanak be a hatóságok felé.
  • “Panaszbenyújtás” : Egy strukturált kérdőív, amivel az áldozatok rögzíthetik az esetet, adatot szolgáltatva a közös fellépéshez és az AI-alapú elemzéshez.

Ez az ökoszisztéma egyedülálló modellt alkot. A Facebook Csoport a nyers adatgyűjtés és a közösségépítés motorja. A mielottatvernek.hu weboldal strukturálja ezeket az adatokat (Radar, Blog, Panaszbejelentés). Az Adhoc Support CIC biztosítja a nemzetközi jogi és technológiai (AI-alapú) hátteret és a magyarországi üzemeltetést. Ez a rendszer áthidalja a “churn and burn” és a “hatósági lassúság” problémáját.

Míg a hatóságok egyenként, lassan reagálnak , ez a rendszer a közösség erejével és modern adatbányászattal hálózatként kezeli a csalókat, és tömeges fellépéssel gyakorol nyomást.

Amikor átvert egy csaló webshop vagy egy kamu weboldal?

Ha már áldozat lettél, gyorsan kell cselekedned. Ne a szégyennel vagy a dühvel foglalkozz, hanem azonnal kezdj a kármentésbe.

 Átvert egy csaló webshop, mit tegyek azonnal?

Azonnali lépés: HÍVD A BANKODAT! Még mielőtt ezt a cikket tovább olvasnád, vedd fel a telefont és hívd a bankod ügyfélszolgálatát.

  1. Jelezd, hogy csalás áldozata lettél.
  2. Ha megadtad a kártyaadataidat egy klón vagy adathalász oldalon, azonnal tiltasd le a bankkártyádat!.
  3. Kérd a tranzakció vizsgálatát és jelentsd be a “Chargeback” igényedet (erről mindjárt).
  4. Minél hamarabb cselekszel, annál nagyobb az esélyed a károd minimalizálására.
  5. Dokumentálj mindent: Készíts képernyőképet az oldalról, az ÁSZF-ről, a rendelési visszaigazolásról, az e-mailekről.

    Átvert egy csaló webáruház vagy kamu weboldal? – azonnal hívd a bankod!

Mi az a “Chargeback” és hogyan segít?

Válasz (Tény): A “Chargeback” (visszaterhelés) a leghatékonyabb, és sok esetben az egyetlen fegyvered, ha bankkártyával (hitel- vagy betéti kártyával) fizettél.

  • Hogyan működik? Fontos: ez nem “visszatérítés” (refund), amit a kereskedőtől kérsz. Ez egy visszavonási eljárás, amit a saját bankodnál indítasz, és a nemzetközi kártyatársaság (Visa, Mastercard) szabályaira hivatkozik.
  • Mikor indíthatod? A leggyakoribb okok, amikre hivatkozhatsz: “Nem kaptam meg a terméket” vagy “A kapott termék hibás / nem egyezik a leírással”. A kamu webshop esete pontosan ez.
  • Határidő: Általában a tranzakciótól számított 120 napod van elindítani , de ne várj vele!

Ez a pont rávilágít a csalók legfőbb trükkjére. Ha egy webshop kizárólag banki átutalást (előre utalást) fogad el, az azért van, mert az átutalás visszavonhatatlan. Ha elutaltad a pénzt, az eltűnt. A Chargeback kizárólag bankkártyás vásárlásnál működik. A fizetési mód megválasztása tehát a legfontosabb biztonsági döntésed.

Hogyan tegyek rendőrségi feljelentést webshop csalás miatt?

Válasz (Tény): Mindenképpen tegyél feljelentést, még akkor is, ha csak pár ezer forint kár ért. Ez bűncselekmény.

  • Hogyan? Hívd a 112-es segélyhívót , vagy menj be személyesen a lakhelyed szerint illetékes rendőrkapitányságra. Vidd magaddal az összes dokumentációt (képernyőképek, banki kivonat).
  • Miért fontos (és mi a buktató)? A rendőrség gyakran felfüggeszti a nyomozást “ismeretlen elkövető” miatt, különösen ha a kár “szabálysértési értékű” (50.000 Ft alatt).

És itt jön a képbe ismét a közösség ereje! A rendőrség csak akkor látja, hogy ez üzletszerű és tömeges bűncselekmény, ha az áldozatok egy helyen jelentkeznek, és az esetek összekapcsolhatók. A mielottatvernek.hu és a kamuwebshopok.hu célja, hogy a sok száz “szabálysértési” ügyet egyetlen, súlyos “bűnszövetségben elkövetett” üggyé fűzze össze. A te egyéni feljelentésedre és a közösségi adatbázisba (pl. a “Panaszbenyújtás” kérdőíven ) való regisztrációdra is szükség van a sikeres fellépéshez.

Hazai pálya vs. idegenben: a jogorvoslat labirintusa

Ha a Chargeback nem sikerült (például mert átutalással fizettél), a jogi lehetőségeid attól függnek, hol van a cég székhelye – és nem attól, hogy a domain .hu vagy sem.

A cég HAZAI (Magyarországon bejegyzett Kft., Bt. stb.)

Ez a legegyszerűbb eset.

  1. Írásban jelezd a panaszt a cégnek (törvény szerint 30 napon belül érdemben válaszolniuk kell).
  2. Ha nem válaszolnak, vagy elutasítanak, fordulj a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testülethez.
  3. Miért jó? Ingyenes, gyorsabb és egyszerűbb, mint a bíróság. Ráadásul 2024-től 200 ezer forint alatti jogviták esetén kötelező erejű határozatot hozhatnak, amit a cégnek végre kell hajtania.

A cég KÜLFÖLDI, de EU-n belüli (pl. német, szlovák, román)

Itt sokan eltévednek, és a magyar Békéltető Testülethez fordulnak, ami hatáskör hiányában elutasítja az ügyet.

  1. A te ingyenes és hatékony segítőd az Európai Fogyasztói Központ (EFK), amely a magyar fogyasztóvédelmi hatóság (NKFH) szervezetén belül működik.
  2. Hogyan működik?
    • Te bejelented a panaszt ingyen, magyarul a magyar EFK-nak.
    • Ők leellenőrzik, lefordítják angolra, és az EU-s adatbázisukon keresztül átküldik az ügyedet annak az országnak az EFK irodájába, ahol a cég székhelye van (pl. Németországba).
    • A német EFK iroda felveszi a kapcsolatot a német céggel.
  3. Hatékonyság: Ez egy rendkívül hatékony, ingyenes, békéltető eljárás. Az ügyek 60-65%-a sikerrel zárul, ha a cég együttműködő.

A cég EU-n KÍVÜLI (pl. kínai, amerikai, vagy “Fantom”)

Ez az a “jogi fekete lyuk”, amire a modern kamu webshopok építenek.

  • A valóság: Itt a hagyományos hatóságok tehetetlenek.
  • Az EFK nem tud segíteni (hatáskörük csak EU, UK, Izland, Norvégia).
  • A Békéltető Testület legfeljebb megpróbálhat egy e-mailt írni, de joghatósága nincs.
  • A Rendőrség “ismeretlen elkövető” miatt nagy eséllyel lezárja az ügyet.

A modern “kamu webshopok” többsége szándékosan erre a jogi “fekete lyukra” épít. EU-n kívülről működnek (vagy teljesen anonim módon), EU-n belüli célpontokat támadva, kihasználva a joghatósági arbitrázst.

Ebben az esetben a hagyományos fogyasztóvédelem halott. Az egyetlen reményed a banki “Chargeback” (Lásd VI. rész). És az egyetlen valódi védelem a megelőzés. Ezért a mielottatvernek.hu mottója nem csak egy szlogen, hanem a túlélés kulcsa. A “Preventív Közösség” és az “Élő Kamuwebshop Radar” azért létezik, mert a 3. Szcenárió ellen csak a megelőzés és a közösségi valós idejű riasztás véd.

Jogorvoslati Mátrix: hova fordulj hazai csaló webshop és külföldi csaló webshop esetében?

Mentsd el ezt a táblázatot! Egyértelműen megmutatja a komplex jogi útvonalakat.

Csaló webshop típusa 1. Lépés (Azonnali) 2. Lépés (Hatékony Jogorvoslat) 3. Lépés (Közösségi Fellépés)
Hazai cég (Magyar Kft./Bt.) Bank (Chargeback ) Békéltető Testület Rendőrségi feljelentés
EU-s cég (Német, Szlovák, stb.) Bank (Chargeback ) Európai Fogyasztói Központ (EFK) Rendőrségi feljelentés
EU-n kívüli / Ismeretlen / Fantom cég Bank (Chargeback ) Nincs hatékony hatósági út! Rendőrségi feljelentés + Csatlakozás a tömeges panaszhoz
Mindhárom esetben Kártya letiltása (ha adatot adtál meg) Dokumentálás (Képernyőképek) Bejelentés a mielottatvernek.hu és a Facebook csoport felé a többiek védelmében!

Láthattad, hogy a “kamu webshopok” világa egy iparosodott, pszichológiai és jogi kiskapukra épülő gépezet. Az áldozatok több tízmilliárdot veszítenek , és gyakran nemcsak a pénzüket, hanem az egészségüket vagy a digitális biztonságukat is kockára teszik.

A legfontosabb tanulság, hogy a régi biztonsági szabályok már nem érvényesek. A “HTTPS lakat” és a “.hu domain” mítosza leomlott. Az egyetlen valódi védelem a tudatosság és a vásárlás előtti ellenőrzés.

Ne harcolj egyedül. Az Adhoc Support CIC által létrehozott platformok pontosan erre a harcra szakosodtak. A te döntésed, hogy használod-e őket.

  • Mielőtt vásárolsz: Ellenőrizd az oldalt a https://www.facebook.com/groups/kamuwebshopok.hu/ csoportban.
  • Ha tájékozódnál: Olvasd a mielottatvernek.hu és a kamuwebshopok.hu blogját és “Élő Radar”-ját.
  • Ha áldozat lettél: Indítsd el a Chargeback-et , és azonnal töltsd ki a “Panaszbenyújtás” kérdőívet a mielottatvernek.hu oldalon, hogy csatlakozhass a tömeges fellépéshez.
Csaló webáruház vagy kamu webshop? – előzd meg a bajt és csatlakozz!

Légy te is a mielottatvernek.hu Preventív Közösség tagja.

Oszd meg ezt a cikket, és segíts megelőzni, hogy a barátaidat és a családodat is átverjék!

GDPR cookie-hoz való hozzájárulás a Real Cookie Bannerral