Több tízmilliárdot lopnak évente a magyar fogyasztóktól a kamu webshopok. Segítségünkkel megtanulhatod, hogyan ismerd fel egy csaló oldalt 60 másodperc alatt – és milyen lépéseket tegyél, ha már áldozat lettél. Ez nem csak egy cikk, hanem egy teljes harci útmutató a közösségi védekezéshez. Hazai és Külföldi csaló webáruházak és kamu webshopok százai szedik el a pénzünket naponta.
1,03 billió dollár. Ennyi veszett el 2024-ben az online csalások miatt világszerte. De a szám valójában még magasabb, mert sok esetben a károsultak panaszt sem tesznek sehová. Igaz a hatóságok sem állnak a helyzet magaslatán ezért marad az ,hogy felkészülünk, tanulunk és figyelünk. Ebben segítünk mi. Egy online csalás során nem a számítógépedet támadják – az agyadat.
A “sötét mintázatok” (dark patterns), a mesterséges sürgetés, az irreális árak: mindez evolúciós reflexeket trigger-ez, amelyeket évmilliók alatt kódoltak beléd. Hogy felismerd őket? Egy 60 másodperces checklist létezik – és ebben a cikkben megmutatjuk mindezt.
Amit biztosan előre elmondhatunk: A hatóságok lassúak és ez igaz rájuk világszerte. A rendőrség gyakran tehetetlen. Az EU-n kívüli cégek ellen nincs joghatóság. De egy lehetőség van: a Chargeback amit sajnos am agyar bankok, előszeretettel lesz@rnak és elutasítanak, mindenféle indokokkal. Az internetes vásárlók egyik utolsó fegyvere. Az Adhoc Support -al nem vagy egyedül.
A kamuwebshopok.hu Facebook csoport több ezer emberből áll, akik percek alatt tudnak mondani egy oldalról. Az mielottatvernek.hu “Élő Radar”. A Jogorvoslat Mátrixa pedig? Hazai cég? Békéltető Testület. EU-s cég? Európai Fogyasztói Központ. EU-n kívüli? Csatlakozz az Adhoc Support tömeges panaszhoz, ahol a közösség ereje győz.
Három szó, amely ezt az egészet összefoglal: Megelőzés. Közösség. Csatározás.
A a hazai és külföldi kamu webshopok támadásai és a “Kamu Webshop” Járvány
Több tízmilliárdot csalnak ki a zsebünkből és sokan, vakon mennek a falnak!
Soha nem volt még ennyire aktuális a téma, mint most. Az online kereskedelem kényelmes, gyors, és látszólag végtelen választékot kínál. A koronavírus-járvány berobbantotta a piacot; a GKI Digital felmérése szerint csak 2020 tavaszán, alig másfél hónap alatt több mint 50 ezer teljesen új, tapasztalatlan vásárló jelent meg a magyar online térben. Ezzel egy időben azonban a bűnözők is “home office-ba” vonultak. Az online csalások száma és kifinomultsága azóta exponenciálisan növekszik. Ez a szám 2025-re ennek a többszöröse lett!
Hogy értsd a probléma léptékét: ez már rég nem magányos, “ügyeskedő” csalókról szól.
Ez egy iparág.
A Global Anti-Scam Alliance (GASA) jelentése szerint 2024-ben a világon elképesztő összeget, több mint 1,03 billió (ezres milliárd) dollárt veszítettek el az emberek különböző online csalások miatt. És ez alól Magyarország sem kivétel. A hazai adatok alapján 2024-ben a telefonos és online csalások több tízmilliárd forint kárt okoztak a magyar lakosságnak. Ez már nemzetgazdasági szintű probléma. A Microsoft egyik jelentése szerint az online csalások száma 2022 óta megnégyszereződött.
A legitim e-kereskedelem növekedésével párhuzamosan egy láthatatlan, “parazita gazdaság” is kiépült. Ez a bűnözői hálózat ráépül a legitim rendszerekre – a Facebook és a Google hirdetési platformjaira, az online fizetési kapukra, sőt, a futárszolgálatokra is –, de a célja nem a haszonszerzés, hanem a tiszta csalás. A pandémia felgyorsította a digitális fizetések elterjedését , ami drámaian megnövelte a kitettségünket. Az említett 50 ezer új, tapasztalatlan vásárló pedig tökéletes, védtelen célpontot biztosított az ipari méretekben dolgozó csalóknak.
Ennél a pontnál válik egyértelművé, hogy az egyéni védekezés, a “jobban odafigyelek” már nem elég. Közösségi fellépésre van szükség. Ez a cikk nemcsak egy riasztás, hanem egyben részletes útmutató és egy meghívó is. A küldetésünk, hogy felszereljünk azzal a tudással, amivel kivédheted a támadásokat, és megmutassuk azokat a platformokat, ahol valódi segítséget kaphatsz.
Ezért jött létre a mielottatvernek.hu Preventív Közösség, amelynek mottója: “Közös erővel, együtt az online átverés és kamu webshopok ellen!”. A platform mögött az Adhoc Support CIC, egy Egyesült Királyságban bejegyzett, AI-alapú közösségi érdekérvényesítő rendszer áll. Ebben a cikkben bemutatjuk a kamuwebshopok.hu és hozzá tartozó Facebook közösséget, amelyek ezen védőháló részeként működnek, és amelyekre a cikk további részeiben mint alapvető védelmi eszközökre hivatkozunk.
A Csaló Anatómiája: Hogyan Ismerj Fel Egy Kamu Webshopot 60 Másodperc Alatt?
Mielőtt a technikai részletekre térnénk, értsd meg a legfontosabbat: a csalók nem a számítógépedet, hanem az agyadat támadják. Ezt hívják “Social Engineering”-nek (társadalmi manipuláció) , vagy az EU-s szakzsargonban “sötét mintázatoknak” (dark patterns).

Mik a csaló webáruházak legfőbb pszichológiai trükkjei?
A válasz: A támadók az evolúciósan belénk kódolt reflexekre építenek, hogy kikapcsolják a racionális gondolkodásodat.
- Sürgetés (Scarcity & Urgency): Hamis visszaszámlálók (“Az ajánlat 2 perc 14 másodperc múlva lejár!”) vagy hamis készletinformációk (“Már csak 3 darab maradt!”).
Ezek a trükkök a szűkösség és a veszteségtől való félelem (FOMO – Fear of Missing Out) kiaknázására szolgálnak, hogy ne legyen időd gondolkodni vagy összehasonlítani az árakat. - Hamis árazás és a “Minden Akciós” modell: Ha egy webshopban kivétel nélkül minden termék 70-90%-os leárazáson van, az nem egy nagyszerű üzlet, hanem egy gondosan felépített csapda. Az irreális árak a kapzsiságodra vagy a spórolási vágyadra apellálnak.
- Kölcsönösség elve: Ez egy finomabb trükk. A csaló “ad” neked valamit, például egy azonnali, 50%-os kupont vagy egy “ingyen” ajándékot a regisztrációért cserébe. Te ezt egy gesztusnak érzed, és hajlamos leszel “viszonozni” azzal, hogy megadod az adataidat vagy a pénzedet, megbízva az oldalban.

Csaló webáruházak, kamu webshopok: a felismerés
Mik a kamu webshopok leggyakoribb árulkodó jelei? (A Vörös Zászló Lista)
A pszichológiai manipuláció mellett a kamu webshopok szinte mindig hagynak maguk után technikai és logikai nyomokat. Futtasd végig ezt a listát 60 másodperc alatt, és a csalások 99%-át ki fogod szűrni.
- Cégadatok (Impresszum) hiánya: Ez a legfontosabb vörös zászló. Minden legálisan működő webáruháznak törvényi kötelessége feltüntetni az impresszumában a cégnevét, székhelyét, adószámát és cégjegyzékszámát. Ha ez hiányzik, vagy csak egy e-mail cím van ott, az oldal illegálisan működik.
- Kapcsolati oldal: A “lepukkadt” kapcsolati oldal árulkodó. Ha csak egy űrlapot találsz, de se telefonszám, se valós cím, se élő ügyfélszolgálat nincs, az rendkívül gyanús.
- Domain név (URL): Nézz fel a böngésződ címsorába! Gyanúsak a hosszú, értelmetlen, kötőjelekkel teli domain nevek (pl. olcso-cipok-vasarlas-ma.com). Különösen veszélyes az ún. “typosquatting”, amikor egy ismert márka nevét gépelik el szándékosan (pl. olcso-nikecipok.hu helyett olcso-nlkecipok.hu).
- Nyelvtan és Design: A legtöbb nemzetközi csaló gépi fordítót használ. Ha a szöveg törve magyar, tele van helyesírási és nyelvhelyességi hibákkal, az intő jel. Egy különösen gyakori hiba az indokolatlanul nagy kezdőbetűk használata a szöveg közepén (pl. “Garancia És Visszaküldés Feltételei”).
- Irreális árak: Ahogy fentebb írtuk, ha valami túl szép, hogy igaz legyen (egy 400 ezres laptop 40 ezerért), az szinte biztosan átverés.
- Fizetési módok: Ez a második legfontosabb vörös zászló. Ha egy webshop kizárólag előre utalást (banki átutalást) fogad el, és nincs se utánvét, se biztonságos, ismert bankkártyás fizetési kapu (mint a SimplePay, a Barion vagy az OTP), akkor 99,9% az esélye, hogy csaló oldalon jársz. (A VI. részben elmagyarázzuk, miért.)
- ÁSZF és Adatvédelem: A jogi szövegek gyakran hiányosak, másoltak, vagy tele vannak magyartalan mondatokkal.
A fenti jelek (rossz nyelvtan, hiányos adatok) nem azt jelentik, hogy a csalók “bénák” vagy amatőrök lennének. Épp ellenkezőleg: ez egy tudatos stratégia része. Ez a “Churn and Burn” (kb. “Gyártsd és Égesd fel”) üzleti modell. A csalók célja a skálázhatóság és az anonimitás. Létrehoznak egy sablont (gépi fordítású szövegek, hamis árak), majd ezt száz különböző, eldobható domain néven futtatják. Mielőtt a hatóságok vagy a fogyasztóvédők le tudnák állítani az egyik oldalt, már bezárják azt (“burn”) és indítanak tíz újat (“churn”). Ezért felesleges az adott domain neveket “megtanulni”. Magát a mintázatot kell felismerned, amit ez a lista leír.
Túl bonyolultnak tűnik minden vásárlás előtt nyomozni? Nem kell egyedül csinálnod. A mielottatvernek.hu oldalon megtalálod a “Hogyan ismerd fel a webáruházas csalókat 9 pontban” című részletes útmutatót. Ha pedig egy konkrét oldalra vagy kíváncsi, írd be a nevét a https://www.facebook.com/groups/kamuwebshopok.hu/ csoportba. A több ezer tagot számláló közösség másodpercek alatt megmondja, volt-e már valakinek problémája az adott bolttal.
“Vörös Zászló” Gyorsellenőrző Lista
Használd ezt a táblázatot “fejben” minden ismeretlen oldal esetén, mielőtt a kosárba tennél bármit is.
| Funkció | Vörös Zászló (Azonnal zárd be!) | Gyanús Jel (Légy óvatos!) | Zöld Zászló (Valószínűleg rendben) |
|---|---|---|---|
| Impresszum | Nincs, vagy csak egy e-mail cím | Van, de külföldi cég, nehezen beazonosítható | Van magyar Kft./Bt., adószámmal, cégjegyzékszámmal |
| Kapcsolat | Csak egy űrlap | Csak egy e-mail cím | Van telefonszám, e-mail, fizikai cím (akár Google Maps-en ellenőrizhető) |
| Árazás | Minden termék 70-90% akcióban | Irreálisan olcsó egy-egy termék | Piaci árak, hihető akciók |
| Nyelvezet | Gépi fordítás, súlyos hibák, nagy kezdőbetűk | Apróbb elgépelések | Professzionális, hibátlan magyar szöveg |
| Fizetés | Kizárólag előre utalás | Csak utánvét (lehet dropshipping) | Ismert fizetési kapu (pl. Simple, Barion), kártyás fizetés, utánvét |
| Domain (URL) | Értelmetlen, márkát elgépelő | .com /.top /.xyz végződés | .hu végződés (de önmagában ez nem garancia! ) |
| Vélemények | Csak 5 csillagos, kamu képekkel | Nincsenek vélemények | Valódi, vegyes (4-5 csillagos) vélemények, független oldalon (pl. Árukereső, Google) |
A Legveszélyesebb Típusok: Esettanulmányok, Amikből Tanulnod Kell
Nem minden kamu webshop egyforma. Más a céljuk és más a veszélyességi szintjük. Lássuk a leggyakoribb típusokat.
1. Típus: Az “Álcázott Dropshipping” Csalás (A Temu/AliExpress trükk)
Mi a különbség a dropshipping és a kamu webshop között?
Fontos tisztázni: a dropshipping önmagában egy legális üzleti modell. A webshop nem tart raktárkészletet, hanem a te rendelésedet fogadja, majd továbbítja a nagykereskedőnek vagy gyártónak (gyakran Kínába), aki közvetlenül neked postázza a terméket.
A csalás ott kezdődik, ahol a webshop egyedi, minőségi magyar márkának adja ki magát, profi fotókkal és marketinggel, miközben valójában 1 dolláros, silány minőségű termékeket rendel az AliExpressről vagy a Temu-ról, és azt adja el neked 50 dollárért.
A vásárlói élmény? A legtöbb vásárló átverve érzi magát. Heteket vár a csomagra, ami aztán egyenesen Kínából érkezik, rossz minőségű, és rájön, hogy ő maga is megrendelhette volna ugyanonnan, töredékáron. A “dropshipping” szó a legtöbb pórul járt vásárló számára már a negatív, “lehúzás” szinonimája lett.
2. Típus: A “Klón” Támadás (Adathalászat)
Ez a típus sokkal veszélyesebb. A célpontja nem a pénzed, hanem a bankkártyád.
Esettanulmány: Az Aqua.hu klónozása
Egy nagy port kavart esetben a csalók nem egy új, kamu márkát építettek, hanem leklónozták, azaz pixelről pixelre lemásolták az egyik legnagyobb, megbízható magyar műszaki webshop, az Aqua.hu oldalát. A dizájn, a logók, az árak mind megegyeztek. Egyetlen apró különbség volt: az URL a böngésző címsorában. Ismerős gondolatok? Ahogyan az MBH BANK – Google csalási ügyben is lemásolták a csalók az MBH BANK weboldalát egy az egyben és az áldozatok mind azt hitték: a valódi weboldalra léptek be. Ugye, hogy emlékszel rá? Ezek a csalási módok amire nehéz elsőre felkészülni, erre edződni kell.
A cél itt nem az volt, hogy eladják a terméket. A cél az volt, hogy te eljuss a fizetési oldalig, és a megtévesztésig hasonló, de hamis fizetési felületen add meg az adataidat. A cél az volt, hogy használják az adataidat és, hogy visszaélhessnek vele!
A különbség óriási:
- Egy sima kamu webshop csak az adott vásárlás összegét lopja el (pl. 15 ezer forintot).
- A klón oldal viszont a személyes adataidat vagy a bankkártyád adataidat lopja el. Miután megadtad az adatokat, azok egy bűnözői adatbázisba kerülnek.
A csalók ezután a világ bármely pontjáról vásárolhatnak a kártyáddal, amíg le nem tiltod. Ez a támadás már a digitális identitásod ellen irányul.
3. Típus: Az Egészségügyi Csalások (A “Fantom” Cégek)
Ez a leggonoszabb és legveszélyesebb kategória, amely az emberi sebezhetőségre és szégyenérzetre épít.
Esettanulmány: A Testolibidium / Testoy átverés

A kamuwebshopok.hu és a mielottatvernek.hu közössége is aktívan vizsgálja ezt a hálózatot és olvashatsz erről cikkeinkben.
A mechanizmus tökéletesen mutatja be a “Fantom” cégek működését.
- Hogyan működik? Agresszív hirdetésekkel célozzák meg a potenciazavarokkal küzdő férfiakat, gyors, csodás megoldást ígérve.
- A “Fantom” anatómiája:
- Illegális termék: A Testolibidium forgalmazása Magyarországon illegális. Semmilyen hivatalos magyar hatósági (NNGYK/OGYÉI, a régi OGYÉI) nyilvántartásban nem szerepel. Nem gyógyszer és nem is legális étrend-kiegészítő. Egy hatóságilag bevizsgálatlan, ismeretlen eredetű “valami”.
- Hamis tekintély: Az oldalak mögött nincs valós cég (“Fantom Gyártó”). Hogy mégis megbízhatónak tűnjenek, valódi, megbízható intézmények neveivel élnek vissza, hamis aloldalakat hozva létre. Képesek voltak például a tatakorhaz.hu vagy a stefaniaklinika.hu domain neveket felhasználva azt a látszatot kelteni, hogy a terméket egy kórház vagy klinika ajánlja.
- Hamis orvosok: Az oldalakon szereplő “Dr. Kovács Mihály, urológus” és más “szakértők” képei egyszerű stock fotók, az orvosok nem léteznek.
- Kamu vélemények: Az oldalak tele vannak 5 csillagos értékelésekkel; feltűnő, hogy egyetlen negatív vagy akár semleges vélemény sincs.
A legnagyobb veszély :
Ez a típus már nemcsak a pénztárcádat, hanem az életedet is veszélyezteti.
- Egészségügyi kockázat: Mivel a kapszula tartalma ismeretlen, fogalmad sincs, mit veszel be. A legrosszabb esetben a termék tartalmazhat nem feltüntetett, vényköteles gyógyszer-hatóanyagokat (pl. Szildenafil származékát) ismeretlen, veszélyes dózisban. Ez orvosi felügyelet nélkül, különösen egy meglévő szív- és érrendszeri probléma esetén, életveszélyes, akár halálos is lehet.
- Pénzügyi kockázat: A rendelés során megadott adataidat azonnal felhasználhatják adatlopásra vagy automatikus, havi előfizetések elindítására.
A csalók szándékosan választanak olyan termékkategóriát (potenciazavar, fogyás, körömgomba), amit az áldozatok szégyellnek. Az áldozat, aki rájön az átverésre, a téma bizalmas jellege miatt kisebb eséllyel fordul orvoshoz, rendőrséghez, vagy akár a családjához. Ez a várt ön-cenzúra és a csökkentett feljelentési hajlandóság teszi ezeket a csalásokat rendkívül alacsony kockázatúvá és magas profitúvá a bűnözők számára.
Pontosan az ilyen, rejtett esetek felgöngyölítésére és a károsultak összegyűjtésére szolgál a mielottatvernek.hu “KÁROSULTAT KERESÜNK!” és a “Kérdőív tömeges panaszokhoz” funkciója, amelyek célja a közös, hatósági fellépés megszervezése.
A Legnagyobb Tévhitek, Amikre Ráfizethetsz (Tények és Mítoszok)
A csalók pontosan azért tudnak ilyen sikeresen működni, mert a fejedben élő, elavult biztonsági mítoszokra építenek. Vegyük sorra a legveszélyesebbeket.
Tévhit: “A.hu domain biztonságos, mert magyar.”
Válasz (Tény): Hamis. A .hu domain végződés semmilyen garanciát nem jelent. A .hu domaint bármely Európai Uniós állampolgár vagy cég regisztrálhatja. A csalók ezt tudják, és előszeretettel regisztrál egy bolgár vagy szlovák cég.hu domaint, hogy magyar boltnak álcázza magát. Ne a végződést nézd, hanem az impresszumot!

Tévhit: “Van rajta HTTPS lakat, tehát az oldal biztonságos.”
Válasz (Tény): Ez a legveszélyesebb tévhit mind közül.
A böngésző címsorában látható lakat ikon és a https:// előtag NEM jelenti azt, hogy a webshop megbízható vagy legális.
Részletek: A HTTPS (a “secure” S betű) és a lakat ikon kizárólag egy technikai dolgot jelent: azt, hogy a kapcsolat titkosított a te böngésződ és a weboldal szervere között. Ez megakadályozza, hogy például egy kávézó nyilvános wifijén valaki “lehallgassa” az adatforgalmadat.
A lakat nem azt igazolja, hogy a szerver tulajdonosa jó szándékú. A modern csalók ezt kihasználva a lakatot social engineering fegyverként használják. Tudják, hogy a felhasználók keresik a lakatot, ezért ma már ők is ingyenes SSL tanúsítványokat (pl. Let’s Encrypt) használnak, hogy megbízhatónak tűnjenek. Ironikus módon a lakat megléte ma már a sikeres csalás alapkövetelménye, mert a modern böngészők (mint a Chrome) “Nem biztonságos” felirattal büntetik az enélküli oldalakat , ami elriasztaná az áldozatokat.
Tévhit: “A Google/Facebook/TikTok nem engedne csalókat hirdetni.”
Válasz (Tény): Hamis. Bár ezek a platformok dollármilliárdokat költenek a szűrésre, a csalók mindig egy lépéssel előttük járnak. A hirdetési rendszereik nagyrészt automatizáltak. A csalók kihasználják ezt, és futószalagon tolják fel a hirdetéseket, amelyek átcsúsznak az ellenőrzésen. A Facebook Marketplace hírhedten tele van csalókkal , és a kamuwebshopok.hu közössége naponta számol be olyan esetekről, ahol feltört Facebook profilokról futtatnak kamu hirdetéseket. Ne bízz meg vakon egy hirdetésben, csak mert a hírfolyamodban látod!
A Közösség ereje: hol jelentsd a csaló webáruházakat és hol kérj segítséget?
A hatóságok óriási hátrányban vannak. A rendszerük lassú és reaktív de a bejelentés szükségessége a hatóság általi láncolat felismerést segítheti elő. Ez azt jelenti, hogy sok azonos elkövetés, sok azonos elkövető és a végén egy közös fellépés, egy hatóság által.
A hatósági listák (A “Történelmi Archívum”)
Természetesen léteznek hivatalos feketelisták, és fontos is tudni róluk:
Fogyasztóvédelem (NKFH): Működtet egy adatbázist a “jogsértő weboldalakról”.
Az oldal önmagáról ezt írja: “Az adatbázis tartalmazza azon, jogsértést elkövető webáruházakat, amelyek magatartását a Fogyasztóvédelmi Hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, vagy egy Bíróság jogerősen megállapította. Egyúttal arról is tájékoztatást nyújt, ha a webáruház együttműködő volt és teljesítette a határozatban foglaltakat. Az adatbázisban az erről szóló tájékoztatás zöld színnel látható: „A vállalkozás utólag pótolta a hiányosságokat, a határozatban foglaltakat teljesítette!” Amennyiben ez a felirat szerepel egy vállalkozásnál, a határozatban leírt jogsértéseket a cég már megszüntette, azonban jogszabályi előírások miatt a határozat ebben az esetben is 2 évig nyilvános.”
Elmondható erről a listáról ha átnézed, hogy magas arányú a jogkövető a listán akik végül korrigálják a hatóság által feltárt hibákat.
Gazdasági Versenyhivatal (GVH): Figyelmeztetéseket ad ki és van egy listája a “Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról”.
még 1x Fogyasztóvédelem (NKFH):ONLINE fogyasztóvédelmi panasz lehetősége

A probléma velük? Ezek a listák reaktívak és sok esetben a jogkövetők, de amúgy hibázók is felkerülnek rá. Mi biztos nem tennék szégyenlistára őket, de ez nem a mi feladatunk. Az igazán notórius, mondjuk ki csaló webshop, egy jogerős bírósági vagy hatósági döntés után is, nagy ívben tesz a hatósági szankcióval való fenyegetődzésre.
Ez a folyamat hónapokig, sőt, évekig is elhúzódhat. Mire egy oldal felkerül és marasztalják , a csalók már rég bezárták a csaló weboldalt, vagy eltakarítják a csaló hátteret és tíz másikat indítanak, akár azonos néven csak más üzemeltetővel. lásd. butor7.hu -ahol az üzemeltetők az elmúlt évben, cserélődnek, kényszertörlődnek 2018-tól, amióta él a butor7. hu -domain. Ezek a listák hasznosak, de nem valós idejű védelemre valók. A rajta szereplők 90%-a jogkövető, csupán webkereskedelmi gyakorlat hiányában, vétett átlag 2 éven túli minden lezárt ügy.
Az élő közösségi védelem (A “Valós Idejű Pajzs”)
Itt jön a képbe a közösség ereje, ami áthidalja ezt a problémát. Ahol a hatóság lassú, ott a közösség gyors. A megbízásunk központi elemei pontosan ezt a rést töltik be.
A Frontvonal: kamuwebshopok.hu közösség | A kamu, átverős és csaló webáruházak ellen |
A cél a csaló webáruházak és a kamu webshopok, weboldalak károkozásának megelőzése, a károsultak érdemi összefogása, a közösségi összefogás létrehozása.

Ez a “riasztórendszer”. Egy több ezer tagot számláló közösség, ahol az emberek azonnal megosztják a gyanús oldalakat és negatív tapasztalataikat. Mielőtt vásárolsz, a leggyorsabb és leghatékonyabb dolgod, ha belépsz a csoportba és a keresőjébe beírod a webshop nevét. Ha új és gyanús, kérdezz rá. A kollektív intelligencia perceken belül válaszolni fog.
Az Adatbázis és Tudásközpont: mielottatvernek.hu és kamuwebshopok.hu
Ezek az Adhoc Support CIC által működtetett, strukturált platformok. Míg a Facebook a gyors, strukturálatlan riasztás helye, ezek az oldalak a tudásbázist és a szervezett fellépés központját adják.
- “Élő kamuwebshop radar” : Ide kerülnek a közösség által azonosított, jelenleg is aktív csaló oldalak. Ez az a proaktív lista, ami a hatósági oldalakról hiányzik.
- “KÁROKOZÓK PUBLIKUSAN” : Ahol már van elegendő bizonyíték, ott név szerint is közzéteszik a beazonosított károkozókat.
- “KÁROSULTAT KERESÜNK!” : A legfontosabb funkció. Aktívan gyűjtik az egy adott csaláshoz (mint a Testolibidium eset ) köthető áldozatokat, hogy tömeges panaszt nyújthassanak be a hatóságok felé.
- “Panaszbenyújtás” : Egy strukturált kérdőív, amivel az áldozatok rögzíthetik az esetet, adatot szolgáltatva a közös fellépéshez és az AI-alapú elemzéshez.
Ez az ökoszisztéma egyedülálló modellt alkot. A Facebook Csoport a nyers adatgyűjtés és a közösségépítés motorja. A mielottatvernek.hu weboldal strukturálja ezeket az adatokat (Radar, Blog, Panaszbejelentés). Az Adhoc Support CIC biztosítja a nemzetközi jogi és technológiai (AI-alapú) hátteret és a magyarországi üzemeltetést. Ez a rendszer áthidalja a “churn and burn” és a “hatósági lassúság” problémáját.
Míg a hatóságok egyenként, lassan reagálnak , ez a rendszer a közösség erejével és modern adatbányászattal hálózatként kezeli a csalókat, és tömeges fellépéssel gyakorol nyomást.
Amikor átvert egy csaló webshop vagy egy kamu weboldal?
Ha már áldozat lettél, gyorsan kell cselekedned. Ne a szégyennel vagy a dühvel foglalkozz, hanem azonnal kezdj a kármentésbe.
Átvert egy csaló webshop, mit tegyek azonnal?
Azonnali lépés: HÍVD A BANKODAT! Még mielőtt ezt a cikket tovább olvasnád, vedd fel a telefont és hívd a bankod ügyfélszolgálatát.
- Jelezd, hogy csalás áldozata lettél.
- Ha megadtad a kártyaadataidat egy klón vagy adathalász oldalon, azonnal tiltasd le a bankkártyádat!.
- Kérd a tranzakció vizsgálatát és jelentsd be a “Chargeback” igényedet (erről mindjárt).
- Minél hamarabb cselekszel, annál nagyobb az esélyed a károd minimalizálására.
- Dokumentálj mindent: Készíts képernyőképet az oldalról, az ÁSZF-ről, a rendelési visszaigazolásról, az e-mailekről.

Átvert egy csaló webáruház vagy kamu weboldal? – azonnal hívd a bankod!
Mi az a “Chargeback” és hogyan segít?
Válasz (Tény): A “Chargeback” (visszaterhelés) a leghatékonyabb, és sok esetben az egyetlen fegyvered, ha bankkártyával (hitel- vagy betéti kártyával) fizettél.
- Hogyan működik? Fontos: ez nem “visszatérítés” (refund), amit a kereskedőtől kérsz. Ez egy visszavonási eljárás, amit a saját bankodnál indítasz, és a nemzetközi kártyatársaság (Visa, Mastercard) szabályaira hivatkozik.
- Mikor indíthatod? A leggyakoribb okok, amikre hivatkozhatsz: “Nem kaptam meg a terméket” vagy “A kapott termék hibás / nem egyezik a leírással”. A kamu webshop esete pontosan ez.
- Határidő: Általában a tranzakciótól számított 120 napod van elindítani , de ne várj vele!
Ez a pont rávilágít a csalók legfőbb trükkjére. Ha egy webshop kizárólag banki átutalást (előre utalást) fogad el, az azért van, mert az átutalás visszavonhatatlan. Ha elutaltad a pénzt, az eltűnt. A Chargeback kizárólag bankkártyás vásárlásnál működik. A fizetési mód megválasztása tehát a legfontosabb biztonsági döntésed.
Hogyan tegyek rendőrségi feljelentést webshop csalás miatt?
Válasz (Tény): Mindenképpen tegyél feljelentést, még akkor is, ha csak pár ezer forint kár ért. Ez bűncselekmény.
- Hogyan? Hívd a 112-es segélyhívót , vagy menj be személyesen a lakhelyed szerint illetékes rendőrkapitányságra. Vidd magaddal az összes dokumentációt (képernyőképek, banki kivonat).
- Miért fontos (és mi a buktató)? A rendőrség gyakran felfüggeszti a nyomozást “ismeretlen elkövető” miatt, különösen ha a kár “szabálysértési értékű” (50.000 Ft alatt).
És itt jön a képbe ismét a közösség ereje! A rendőrség csak akkor látja, hogy ez üzletszerű és tömeges bűncselekmény, ha az áldozatok egy helyen jelentkeznek, és az esetek összekapcsolhatók. A mielottatvernek.hu és a kamuwebshopok.hu célja, hogy a sok száz “szabálysértési” ügyet egyetlen, súlyos “bűnszövetségben elkövetett” üggyé fűzze össze. A te egyéni feljelentésedre és a közösségi adatbázisba (pl. a “Panaszbenyújtás” kérdőíven ) való regisztrációdra is szükség van a sikeres fellépéshez.
Hazai pálya vs. idegenben: a jogorvoslat labirintusa
Ha a Chargeback nem sikerült (például mert átutalással fizettél), a jogi lehetőségeid attól függnek, hol van a cég székhelye – és nem attól, hogy a domain .hu vagy sem.
A cég HAZAI (Magyarországon bejegyzett Kft., Bt. stb.)
Ez a legegyszerűbb eset.
- Írásban jelezd a panaszt a cégnek (törvény szerint 30 napon belül érdemben válaszolniuk kell).
- Ha nem válaszolnak, vagy elutasítanak, fordulj a lakóhelyed szerint illetékes Békéltető Testülethez.
- Miért jó? Ingyenes, gyorsabb és egyszerűbb, mint a bíróság. Ráadásul 2024-től 200 ezer forint alatti jogviták esetén kötelező erejű határozatot hozhatnak, amit a cégnek végre kell hajtania.
A cég KÜLFÖLDI, de EU-n belüli (pl. német, szlovák, román)
Itt sokan eltévednek, és a magyar Békéltető Testülethez fordulnak, ami hatáskör hiányában elutasítja az ügyet.
- A te ingyenes és hatékony segítőd az Európai Fogyasztói Központ (EFK), amely a magyar fogyasztóvédelmi hatóság (NKFH) szervezetén belül működik.
- Hogyan működik?
- Te bejelented a panaszt ingyen, magyarul a magyar EFK-nak.
- Ők leellenőrzik, lefordítják angolra, és az EU-s adatbázisukon keresztül átküldik az ügyedet annak az országnak az EFK irodájába, ahol a cég székhelye van (pl. Németországba).
- A német EFK iroda felveszi a kapcsolatot a német céggel.
- Hatékonyság: Ez egy rendkívül hatékony, ingyenes, békéltető eljárás. Az ügyek 60-65%-a sikerrel zárul, ha a cég együttműködő.
A cég EU-n KÍVÜLI (pl. kínai, amerikai, vagy “Fantom”)
Ez az a “jogi fekete lyuk”, amire a modern kamu webshopok építenek.
- A valóság: Itt a hagyományos hatóságok tehetetlenek.
- Az EFK nem tud segíteni (hatáskörük csak EU, UK, Izland, Norvégia).
- A Békéltető Testület legfeljebb megpróbálhat egy e-mailt írni, de joghatósága nincs.
- A Rendőrség “ismeretlen elkövető” miatt nagy eséllyel lezárja az ügyet.
A modern “kamu webshopok” többsége szándékosan erre a jogi “fekete lyukra” épít. EU-n kívülről működnek (vagy teljesen anonim módon), EU-n belüli célpontokat támadva, kihasználva a joghatósági arbitrázst.
Ebben az esetben a hagyományos fogyasztóvédelem halott. Az egyetlen reményed a banki “Chargeback” (Lásd VI. rész). És az egyetlen valódi védelem a megelőzés. Ezért a mielottatvernek.hu mottója nem csak egy szlogen, hanem a túlélés kulcsa. A “Preventív Közösség” és az “Élő Kamuwebshop Radar” azért létezik, mert a 3. Szcenárió ellen csak a megelőzés és a közösségi valós idejű riasztás véd.
Jogorvoslati Mátrix: hova fordulj hazai csaló webshop és külföldi csaló webshop esetében?
Mentsd el ezt a táblázatot! Egyértelműen megmutatja a komplex jogi útvonalakat.
| Csaló webshop típusa | 1. Lépés (Azonnali) | 2. Lépés (Hatékony Jogorvoslat) | 3. Lépés (Közösségi Fellépés) |
|---|---|---|---|
| Hazai cég (Magyar Kft./Bt.) | Bank (Chargeback ) | Békéltető Testület | Rendőrségi feljelentés |
| EU-s cég (Német, Szlovák, stb.) | Bank (Chargeback ) | Európai Fogyasztói Központ (EFK) | Rendőrségi feljelentés |
| EU-n kívüli / Ismeretlen / Fantom cég | Bank (Chargeback ) | Nincs hatékony hatósági út! | Rendőrségi feljelentés + Csatlakozás a tömeges panaszhoz |
| Mindhárom esetben | Kártya letiltása (ha adatot adtál meg) | Dokumentálás (Képernyőképek) | Bejelentés a mielottatvernek.hu és a Facebook csoport felé a többiek védelmében! |
Láthattad, hogy a “kamu webshopok” világa egy iparosodott, pszichológiai és jogi kiskapukra épülő gépezet. Az áldozatok több tízmilliárdot veszítenek , és gyakran nemcsak a pénzüket, hanem az egészségüket vagy a digitális biztonságukat is kockára teszik.
A legfontosabb tanulság, hogy a régi biztonsági szabályok már nem érvényesek. A “HTTPS lakat” és a “.hu domain” mítosza leomlott. Az egyetlen valódi védelem a tudatosság és a vásárlás előtti ellenőrzés.
Ne harcolj egyedül. Az Adhoc Support CIC által létrehozott platformok pontosan erre a harcra szakosodtak. A te döntésed, hogy használod-e őket.
- Mielőtt vásárolsz: Ellenőrizd az oldalt a https://www.facebook.com/groups/kamuwebshopok.hu/ csoportban.
- Ha tájékozódnál: Olvasd a mielottatvernek.hu és a kamuwebshopok.hu blogját és “Élő Radar”-ját.
- Ha áldozat lettél: Indítsd el a Chargeback-et , és azonnal töltsd ki a “Panaszbenyújtás” kérdőívet a mielottatvernek.hu oldalon, hogy csatlakozhass a tömeges fellépéshez.

Légy te is a mielottatvernek.hu Preventív Közösség tagja.
Oszd meg ezt a cikket, és segíts megelőzni, hogy a barátaidat és a családodat is átverjék!
