
Avagy: hogyan fürödjünk nap mint nap a digitális csalások posványában, miközben a világ legokosabb algoritmusai lelkesen terítik a kamu portékát az orrunk alá? Egy utazás a pofátlanság és a tehetetlenség bugyraiba.
I. Üdv a kamu hirdetés Tenger posványában – ahol minden napra jut egy „szenzációs” átverés!
Lépj be velem, kedves olvasó, a digitális hirdetések csodálatos, ám iszapos világába! Nem kell hozzá más, csak egyetlen ártatlan kattintás, és máris elmerülhetsz az „Önnek ajánljuk” univerzumban, ahol a játékszabályok egyszerűek:
- A Google a főcsapos: Ő dönti el, milyen koktélt kapsz az arcodba, és általában nem kérdezi meg, ízlik-e.
- A Strossle, a Taboola, a SprinkleContent és a többi adtech varázsló serényen öntögeti a poharadba a „tartalomnak” álcázott, kétes eredetű löttyöt.
- A végén pedig te, a kedves fogyasztó, iszod meg a keserű levét.
Az élmény gyakran egy ártatlan kereséssel kezdődik. Mondjuk, a nyári hőségben árnyékra vágysz a teraszon. A Google máris feldobja neked a „Shade4You” napvitorlát. Profi fotók, magyar nyelvű ígéretek, majd egy gomb: „Visitar sitio”. Köszönjük, Emese! Ez biztosan valami forradalmi, közép-európai innováció, ha már a „Látogassa meg az oldalt” kifejezést spanyolul sikerült lefordítani. A link persze egy szlovák, ukrán vagy éppen egy Kajmán-szigeteki webshopra visz. De kit érdekel? A lényeg, hogy kattintottál. A gépezet beindult.
II. Sztárok, akik mindenre megoldást kínálnak – csak kattints és fizess!
A következő kattintásod egyenesen az örök egészség és a fájdalommentesség szentélyébe repít. A képernyődön felvillan a bombasztikus hír:
„Szenzáció! Dr. Máté Gábor doktor talált egy olyan módszert, mellyel mindenkorra megszüntetheti a fájdalmait az ízületeiben és hátában két hét alatt!”
Micsoda szerencse! És hol máshol is jelentené ezt be, mint Friderikusz Sándor műsorában, élő adásban? Ja, nem. A cikk dizájnja megtévesztésig hasonlít az Index.hu-ra, de ha a böngésző címsorára sandítunk, ott a mozgatofit.com
olvasható. Egy domain, ami tegnap még talán kínai lámpákat, holnap pedig orosz lottószelvényeket fog árulni. A megbízhatóság látszatát pofátlanul odaszerkesztett logók és hamisított képernyőmentések erősítik.
A csalók receptje tökéletes:
- Híres, hiteles emberrel való visszaélés? Pipa! (Szegény Dr. Máté Gábor és Friderikusz Sándor valószínűleg sosem hallott erről a „csodáról”.)
- Megtévesztő, ismert portálnak álcázott kamu cikk? Pipa!
- „Sürgős,” „utolsó,” „csak Önnek szóló” ajánlat? Hatalmas pipa!
És hogy a nyomásgyakorlás teljes legyen, az arcodba ugrik egy pop-up ablak:
„Különösen az Ön számára! Ma van az Egészségügyi Minisztérium által támogatott ‚Magyarország ízületi gyulladás nélkül‘ kampány utolsó napja.” Ilyen ajánlatot csak az kap, aki a nigériai herceg levelére is válaszolt már. Éljen a „Traugel” nevű csodakrém, amely olyan hatásos, hogy csak most, csak neked, és csak ma adja oda a Minisztérium féláron!
A végső cél: Bankkártyaadat, név, telefonszám – és búcsút inthetsz a pénzednek
A varázslat utolsó állomása egy oldal, ahol minden a sürgetésről szól: egy visszaszámláló, egy áthúzott, nyilvánvalóan kamu „Normál ár”, és persze a nagy, piros gomb, ami mindent megold.
És itt jön a csavar! A termék eddig „Traugel” volt, a rendelési gomb viszont már „RENDELÉS STEPLEX 50% KEDVEZMÉNNYEL” felirattal csábít. A csalók annyira nagyüzemben tolják a hazugságot, hogy már arra sem figyelnek, melyik kamu terméküket sózzák éppen az áldozatra.
Amint megadod a neved és a telefonszámod, a háttérben valahol egy call centeres dörzsöli a tenyerét. Hamarosan hívni fognak, hogy rábeszéljenek a „kedvezményes csomagra”, és elkérjék a bankkártyaadataidat. A kamu „thank you” oldal már csak a díszlet.
III. Kik a felelősök? – Röviden: Mindenki, aki hagyja
- A Google és a Facebook: Évi dollártízmilliárdokért cserébe bármilyen digitális mocskot felengednek a felületeikre, amíg a hirdető fizet. Az automatizált rendszereik a kifinomult csalásokat nem ismerik fel, vagy nem akarják felismerni.
- A Strossle, Taboola, Sprinkle, 360yield, Admaster, Creative.Yield és társaik: Ezek az „ajánlórendszerek” a modern pestis terjesztői. Erkölcsi aggályok nélkül szolgáltatják ki a felhasználókat a csalóknak, miközben azt állítják, ők csak közvetítenek.
- Az oldaltulajdonosok: Hírportálok és blogok ezrei ágyazzák be kritikátlanul ezeket az ajánlóboxokat a cikkeik alá a pár filléres bevétel reményében, majd mossák kezeiket: „Mi nem tudtuk, hogy ezen csaló tartalom is fut.”
- A hatóságok: Tehetetlenek vagy túlterheltek. Addig nem lépnek, amíg egy konkrét áldozat nem tesz feljelentést, de a csalók adatai (név, cég, székhely) természetesen hamisak és lenyomozhatatlanok.
IV. Miért fut mégis minden nap ezer kamu hirdetés?
Mert a jelenlegi rendszerben a csalás egy alacsony kockázatú, extrém magas profitot hozó üzletág. Nincs valódi szankció. Az EU új Digitális Szolgáltatásokról szóló Törvénye (DSA) kimondja: ha egy platform technológiailag képes lett volna felismerni a visszaélést, vagy arról tudomást szerezhetett volna, felelős a károkért.
De a Google, a Facebook és a többiek továbbra is a „mi csak egy automatizált platform vagyunk” mantra mögé bújnak. Egészen addig teszik ezt, amíg egy-egy milliárdos bírság rá nem ébreszti őket, hogy a felhasználók becsapásának eltűrése többe kerül, mint a belőle származó profit.
V. Mit lehet tenni?
- Jelentsd nekünk és mi visszük az ügyet tovább! A Kamuwebshopok.hu oldal MOSTANTÓL: gyűjti ezeket.
- Ne kattints!Ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor az nem is igaz. Egyetlen minisztérium sem árul csodakrémeket pop-up ablakban.
- Követeld vissza a pénzed! Ha már megtörtént a baj, azonnal jelezd a bankodnak (chargeback eljárás), és tegyél feljelentést.
- Oszd meg a történeted! Beszélj róla a családodban, barátaidnak. A legjobb védekezés a tájékozottság.
VI. A szarkazmus helyett egy perc komolyság: Miért éri meg valakinek ennyire inkorrektnek lenni?
És itt érkezünk el a legfontosabb kérdéshez: mi motivál valakit arra, hogy mások nyomorából, reményéből és hiszékenységéből építsen üzletet, miközben a világ eszének hiszi magát? A válasz egyszerre kiábrándító és logikus.
- Dehumanizáció és távolság: A csaló nem látja az idős néni könnyeit, aki az utolsó nyugdíját költötte a hatástalan krémre. Ő csak számokat lát egy táblázatban: kattintások, konverziók, profit. Az áldozat egy adatsor, nem egy ember. Az internet arctalan távolsága feloldja a gátlásokat.
- Alacsony költség, extrém magas profit: Egy ilyen kamu oldalt fillérekből össze lehet rakni. A hirdetési költség eltörpül a bevétel mellett, amit a megtévesztett emberektől szereznek. Ez egy rendkívül jövedelmező, skálázható üzleti modell.
- A „rendszer kijátszásának” eufóriája: A csaló nemcsak pénzt keres, hanem úgy érzi, túljárt a világ eszén. Kijátszotta a Google algoritmusait, manipulálta az emberi pszichológiát (a reményt, a félelmet, a tekintélytiszteletet), és mindezt büntetlenül. Ez egyfajta perverz intellektuális felsőbbrendűség-érzést ad neki. Úgy gondolja, aki bedől ennek, az meg is érdemli. Ő az okos, az áldozat a buta.
- A felelősség teljes hiánya: A globális, anonim internet lehetővé teszi, hogy szinte következmények nélkül működjenek. Mire a hatóságok lépnének, a weboldal és a mögötte álló cég már rég eltűnt, hogy más néven bukkanjon fel újra egy másik kontinensen.
Ez a kombináció – a távolságtartás, a hatalmas profit, az ego-simogatás és a büntetlenség – teszi a csalást vonzóvá azok számára, akikből hiányzik az alapvető emberi empátia és a morális iránytű.
Ne feledd! Ha legközelebb Dr. Máté Gábor, Friderikusz, az Egészségügyi Minisztérium vagy egy csillogó napvitorla ugrik eléd egy „visszautasíthatatlan” ajánlattal – vedd elő a digitális vadászpuskádat: a képernyőmentést és a „Jelentem” gombot.
A Kamu Hirdetés Tenger szedi az áldozatait: Ne hagyjuk, hogy a csalók legyenek a digitális tenger urai!