hirdetesi-mocsar

Avagy: hogyan fürödjünk nap mint nap a digitális csalások posványában, miközben a világ legokosabb algoritmusai lelkesen terítik a kamu portékát az orrunk alá? Egy utazás a pofátlanság és a tehetetlenség bugyraiba.

I. Üdv a kamu hirdetés Tenger posványában – ahol minden napra jut egy „szenzációs” átverés!

Lépj be velem, kedves olvasó, a digitális hirdetések csodálatos, ám iszapos világába! Nem kell hozzá más, csak egyetlen ártatlan kattintás, és máris elmerülhetsz az „Önnek ajánljuk” univerzumban, ahol a játékszabályok egyszerűek:

  • A Google a főcsapos: Ő dönti el, milyen koktélt kapsz az arcodba, és általában nem kérdezi meg, ízlik-e.
  • A Strossle, a Taboola, a SprinkleContent és a többi adtech varázsló serényen öntögeti a poharadba a „tartalomnak” álcázott, kétes eredetű löttyöt.
  • A végén pedig te, a kedves fogyasztó, iszod meg a keserű levét.

Az élmény gyakran egy ártatlan kereséssel kezdődik. Mondjuk, a nyári hőségben árnyékra vágysz a teraszon. A Google máris feldobja neked a „Shade4You” napvitorlát. Profi fotók, magyar nyelvű ígéretek, majd egy gomb: „Visitar sitio”. Köszönjük, Emese! Ez biztosan valami forradalmi, közép-európai innováció, ha már a „Látogassa meg az oldalt” kifejezést spanyolul sikerült lefordítani. A link persze egy szlovák, ukrán vagy éppen egy Kajmán-szigeteki webshopra visz. De kit érdekel? A lényeg, hogy kattintottál. A gépezet beindult.

II. Sztárok, akik mindenre megoldást kínálnak – csak kattints és fizess!

A következő kattintásod egyenesen az örök egészség és a fájdalommentesség szentélyébe repít. A képernyődön felvillan a bombasztikus hír:

„Szenzáció! Dr. Máté Gábor doktor talált egy olyan módszert, mellyel mindenkorra megszüntetheti a fájdalmait az ízületeiben és hátában két hét alatt!”

Micsoda szerencse! És hol máshol is jelentené ezt be, mint Friderikusz Sándor műsorában, élő adásban? Ja, nem. A cikk dizájnja megtévesztésig hasonlít az Index.hu-ra, de ha a böngésző címsorára sandítunk, ott a mozgatofit.com olvasható. Egy domain, ami tegnap még talán kínai lámpákat, holnap pedig orosz lottószelvényeket fog árulni. A megbízhatóság látszatát pofátlanul odaszerkesztett logók és hamisított képernyőmentések erősítik.

A csalók receptje tökéletes:

  1. Híres, hiteles emberrel való visszaélés? Pipa! (Szegény Dr. Máté Gábor és Friderikusz Sándor valószínűleg sosem hallott erről a „csodáról”.)
  2. Megtévesztő, ismert portálnak álcázott kamu cikk? Pipa!
  3. „Sürgős,” „utolsó,” „csak Önnek szóló” ajánlat? Hatalmas pipa!

És hogy a nyomásgyakorlás teljes legyen, az arcodba ugrik egy pop-up ablak:

„Különösen az Ön számára! Ma van az Egészségügyi Minisztérium által támogatott ‚Magyarország ízületi gyulladás nélkül‘ kampány utolsó napja.” Ilyen ajánlatot csak az kap, aki a nigériai herceg levelére is válaszolt már. Éljen a „Traugel” nevű csodakrém, amely olyan hatásos, hogy csak most, csak neked, és csak ma adja oda a Minisztérium féláron!

A végső cél: Bankkártyaadat, név, telefonszám – és búcsút inthetsz a pénzednek

A varázslat utolsó állomása egy oldal, ahol minden a sürgetésről szól: egy visszaszámláló, egy áthúzott, nyilvánvalóan kamu „Normál ár”, és persze a nagy, piros gomb, ami mindent megold.

És itt jön a csavar! A termék eddig „Traugel” volt, a rendelési gomb viszont már „RENDELÉS STEPLEX 50% KEDVEZMÉNNYEL” felirattal csábít. A csalók annyira nagyüzemben tolják a hazugságot, hogy már arra sem figyelnek, melyik kamu terméküket sózzák éppen az áldozatra.

Amint megadod a neved és a telefonszámod, a háttérben valahol egy call centeres dörzsöli a tenyerét. Hamarosan hívni fognak, hogy rábeszéljenek a „kedvezményes csomagra”, és elkérjék a bankkártyaadataidat. A kamu „thank you” oldal már csak a díszlet.

III. Kik a felelősök? – Röviden: Mindenki, aki hagyja

  • A Google és a Facebook: Évi dollártízmilliárdokért cserébe bármilyen digitális mocskot felengednek a felületeikre, amíg a hirdető fizet. Az automatizált rendszereik a kifinomult csalásokat nem ismerik fel, vagy nem akarják felismerni.
  • A Strossle, Taboola, Sprinkle, 360yield, Admaster, Creative.Yield és társaik: Ezek az „ajánlórendszerek” a modern pestis terjesztői. Erkölcsi aggályok nélkül szolgáltatják ki a felhasználókat a csalóknak, miközben azt állítják, ők csak közvetítenek.
  • Az oldaltulajdonosok: Hírportálok és blogok ezrei ágyazzák be kritikátlanul ezeket az ajánlóboxokat a cikkeik alá a pár filléres bevétel reményében, majd mossák kezeiket: „Mi nem tudtuk, hogy ezen csaló tartalom is fut.”
  • A hatóságok: Tehetetlenek vagy túlterheltek. Addig nem lépnek, amíg egy konkrét áldozat nem tesz feljelentést, de a csalók adatai (név, cég, székhely) természetesen hamisak és lenyomozhatatlanok.

IV. Miért fut mégis minden nap ezer kamu hirdetés?

Mert a jelenlegi rendszerben a csalás egy alacsony kockázatú, extrém magas profitot hozó üzletág. Nincs valódi szankció. Az EU új Digitális Szolgáltatásokról szóló Törvénye (DSA) kimondja: ha egy platform technológiailag képes lett volna felismerni a visszaélést, vagy arról tudomást szerezhetett volna, felelős a károkért.

De a Google, a Facebook és a többiek továbbra is a „mi csak egy automatizált platform vagyunk” mantra mögé bújnak. Egészen addig teszik ezt, amíg egy-egy milliárdos bírság rá nem ébreszti őket, hogy a felhasználók becsapásának eltűrése többe kerül, mint a belőle származó profit.

V. Mit lehet tenni?

  • Jelentsd nekünk és mi visszük az ügyet tovább! A Kamuwebshopok.hu oldal MOSTANTÓL:  gyűjti ezeket.
  • Ne kattints!Ha valami túl szép, hogy igaz legyen, akkor az nem is igaz. Egyetlen minisztérium sem árul csodakrémeket pop-up ablakban.
  • Követeld vissza a pénzed! Ha már megtörtént a baj, azonnal jelezd a bankodnak (chargeback eljárás), és tegyél feljelentést.
  • Oszd meg a történeted! Beszélj róla a családodban, barátaidnak. A legjobb védekezés a tájékozottság.

VI. A szarkazmus helyett egy perc komolyság: Miért éri meg valakinek ennyire inkorrektnek lenni?

És itt érkezünk el a legfontosabb kérdéshez: mi motivál valakit arra, hogy mások nyomorából, reményéből és hiszékenységéből építsen üzletet, miközben a világ eszének hiszi magát? A válasz egyszerre kiábrándító és logikus.

  1. Dehumanizáció és távolság: A csaló nem látja az idős néni könnyeit, aki az utolsó nyugdíját költötte a hatástalan krémre. Ő csak számokat lát egy táblázatban: kattintások, konverziók, profit. Az áldozat egy adatsor, nem egy ember. Az internet arctalan távolsága feloldja a gátlásokat.
  2. Alacsony költség, extrém magas profit: Egy ilyen kamu oldalt fillérekből össze lehet rakni. A hirdetési költség eltörpül a bevétel mellett, amit a megtévesztett emberektől szereznek. Ez egy rendkívül jövedelmező, skálázható üzleti modell.
  3. A „rendszer kijátszásának” eufóriája: A csaló nemcsak pénzt keres, hanem úgy érzi, túljárt a világ eszén. Kijátszotta a Google algoritmusait, manipulálta az emberi pszichológiát (a reményt, a félelmet, a tekintélytiszteletet), és mindezt büntetlenül. Ez egyfajta perverz intellektuális felsőbbrendűség-érzést ad neki. Úgy gondolja, aki bedől ennek, az meg is érdemli. Ő az okos, az áldozat a buta.
  4. A felelősség teljes hiánya: A globális, anonim internet lehetővé teszi, hogy szinte következmények nélkül működjenek. Mire a hatóságok lépnének, a weboldal és a mögötte álló cég már rég eltűnt, hogy más néven bukkanjon fel újra egy másik kontinensen.

Ez a kombináció – a távolságtartás, a hatalmas profit, az ego-simogatás és a büntetlenség – teszi a csalást vonzóvá azok számára, akikből hiányzik az alapvető emberi empátia és a morális iránytű.

Ne feledd! Ha legközelebb Dr. Máté Gábor, Friderikusz, az Egészségügyi Minisztérium vagy egy csillogó napvitorla ugrik eléd egy „visszautasíthatatlan” ajánlattal – vedd elő a digitális vadászpuskádat: a képernyőmentést és a „Jelentem” gombot.

A Kamu Hirdetés Tenger szedi az áldozatait: Ne hagyjuk, hogy a csalók legyenek a digitális tenger urai!

GDPR cookie-hoz való hozzájárulás a Real Cookie Bannerral